از نفحات ماه رمضان غفلت نکنیم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند:

اِنَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نََفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها لَعَلَّهُ اَن یصیبَکُمْ نَفْحَةٌ مِنْها فَلا تَشْقَوْنَ بَعْدَها اَبداً؛

همانا در طول زندگی شما نسیم‌هایی از سوی پروردگارتان می‌وزد. هان! خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که چنین نسیمی سبب شود که برای همیشه بدبختی از شما دور ماند.

امروز ، اولین روز ماه مبارک رمضان است ، معمولاً روزهای اول روزه داری، به خاطر آمادگی روحی مردم برای ورود به این ضیافت بزرگ ، شاد و معنوی است و پیر و جوان در فکر خواندن قران و نماز و دعا و اذکار و اوراد این ماه شریف هستند. اگر این روحیه دوام داشته باشد و اگر فضای فکری هرکسی بتواند معنویت موجود را حفظ کند ، می تواند به مقامات عالی روحی دست یابد . ولی اگر جسم توان تحمل و توان همراهی با روح را نداشته باشد ، بعداز مدتی؛ کسلی و تنبلی و فراموشی غلبه می کند و کمتر قران خوانده می شود و حال دعا از بین می رود و روزشمار و حتی لحظه شمار پایان این روزهای خوش خواهیم بود. پس لازم است فضای موجود را به توجه به شرایط زندگی خود حفظ کنیم و از معنویت ریزان این ماه بی بهره نباشیم.

در هر صورت، همه ما در این ماه به ضیافت خداوند، وارد شده ایم ، پس باید ظاهر رفتار و کارهای ما در این ایام یک تفاوت مشخص و معینی با روزها و ماه های قبل ما داشته باشد. از آن جمله قران خواندن ، دعا کردن ، نماز در اول وقت خواندن ، هنگام سحر نماز شب خواندن و .... این ها جلوه هایی از نسیم رحمت و معنوی این ضیافت الهی است غفلت نکنیم و از این باغ معنوی بهره ببیریم و روح خود را صیقل و جلا بدهیم ، از جهت درونی هم هرکسی خود بهتر می داند باید چه اصلاحی داشته باشد و برای رفع کدام یک از نقایص اخلاقی خود گام بردارد همه بهتر از هرکس دیگری ، درد و بیماری خود را می دانیم و طبیب منتظر مراجعه ما برای درمان است . شرط درمان همراهی و همدلی با طبیب است ، با خدای رحیم چه نجوایی خواهیم داشت؟ وبا او چه می گوییم؟

باید در اول و انتهای این ماه یک تفاوتی در برنامه های عبادی داشته باشیم و باید ببینیم در کیسه معنویت همراه خود چه توشه ای اندوخته ایم. خود را در معرض نسیم رحمت غفران خداوند قرار بدهیم و هم نوای با امام عارفان علی (ع) و سید ساجدین ، به تکرار و زمزمه دعای زیبای ابوجمزه معطر شویم. التماس دعا

۱ نظر:

  1. با سلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات خدمت شما همکار و همشهری محترم ..امیدوارم در هدفی که پیش گرفته اید موفق باشید ...خوشحال می شوم اگهلطف کنید نام وبلاگ هستی را در فهرست وبلاگ های کرمانشاه درج فرمائیدبا تشکر :
    http://saiedroushan.blogfa.com

    پاسخحذف