ملاک پذيرش رمضاني‌ها!

ماه مبارک رمضان در پيش است و همه مي‌کوشيم با خانه تکاني قلب‌هايمان به پيشواز اين ماه برويم؛ ماه خوب خدا که با آمدنش طراوتي در جانمان دميده مي‌شود و با رفتنش آه حسرتي از نهادمان کشيده مي‌شود! اما در اين ميان فقط مهم آن است که بدانيم چقدر از اين ماه بهره برده‌ايم و آيا اعمال مان قبول شده است؟!! به نظر شما ملاک صحيح براي آنکه بدانيم اعمالمان پذيرفته شده‌اند يا نه چيست؟!

اعمال ريز و درشت رمضاني

در ماه مبارک رمضان اعمال بسياري توصيه شده است؛ از دعاهاي سحر و افطار گرفته تا نمازهاي مستحبي و ساير اعمال عبادي که توصيه بزرگان در بهره‌مندي از همه آنهاست و البته گل سرسبد همه آنها، روزه‌داري! اما در اين ميان برخي از اعمال و عبادات بيشتر توصيه شده‌اند. از جمله اين عبادات تلاوت قرآن است. اين ماه، ماه نزول قرآن و بهار قرآن است. پس تلاوت قرآن و کوشش براي عمل به فرامين قرآني از جمله عبادات مهم اين ماه است.

شايد براي شما هم جالب باشد که با همه توصيه‌اي که به تلاوت قرآن در اين ماه شده است، بهترين عمل در اين ماه چيز ديگري معرفي شده است!

شايد براي شما هم جالب باشد که با همه توصيه اي که به تلاوت قرآن در اين ماه شده است، بهترين عمل در اين ماه چيز ديگري معرفي شده است!

بهترين کار رمضاني

بر اساس روايت معصوم، بهترين عمل در اين ماه، دوري کردن از محرمات و ترک حرام‌هاي الهي است! عملي که روزه‌داري واقعي نيز در گرو همان است. تنها کسي مي‌تواند به مقام روزه‌دار واقعي برسد که بتواند با حفظ همه اعضاء و جوارح خود از گناه و معصيت، طعم روزه واقعي را بچشد. بر همين اساس برخي از افراد تنها بهره‌شان از ماه مبارک رمضان، گرسنگي و تشنگي است و حظّ ديگري از اين ماه نمي‌برند!

ملاک پذيرفته شدن اعمال

خداوند متعال از جمله ملاک‌هاي نماز مقبول را دور نگه داشتن صاحب آن از فحشا و منکر معرفي مي‌نمايد: إنّ الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنکر. از سوي ديگر، بر اساس روايات معصومين مي‌دانيم که نماز در رأس ساير عبادات است و با پذيرفته شدن آن، ساير اعمال ما نيز پذيرفته مي‌شود و با رد آن ساير عبادات بي ارزش خواهند بود! پس با يک حساب سر انگشتي معلوم مي‌شود که وقتي اعمال و عبادات ما پذيرفته مي‌شوند که ما را از گناه و منکر دور نگه دارند. پس اگر کوشش بسيار نموديم و موفق شديم خود را از گناهان و شهوات در اين ماه پاک کنيم، آن وقت بايد اميدوار باشيم که ساير اعمال ما و اين تلاش و مجاهده ما با نفس سرکش‌مان مورد رضايت الهي قرار گرفته است و اعمال‌مان پذيرفته شده‌اند!

اگر با رفتن اين ماه احساس کرديم که از بار گناهان سبک شده‌ايم و همچون طفل تازه متولد شده پاک و پاکيزه گشته‌ايم، آن وقت مي‌توانيم اميد داشته باشيم که اعمال‌مان را در اين ماه پذيرفته‌اند و ما را از خوان رمضان بهره‌اي بوده است!

سورپريز رمضاني

به علاوه، خداي مهربان در آن ميان يک هديه غير منتظره هم براي ما قرار داده است؛ شب‌هاي قدر!!

بهترين عمل در اين شب‌ها استغفار و توبه از گناهان شمرده شده است تا ديگر پاک پاک از اين ماه خارج شويم! يعني همه چيز مهياست تا بندگان خوب خدا به درگاه دوست قديمي خود برگردند و اگر مانعي هست آن را برطرف کنند!

پس وقتي با رفتن اين ماه احساس کرديم که از بار گناهان سبک شده‌ايم و همچون طفل تازه متولد شده پاک و پاکيزه گشته‌ايم، آن وقت مي‌توانيم اميد داشته باشيم که اعمال‌مان را در اين ماه پذيرفته‌اند و ما را از خوان رمضان بهره‌اي بوده است!

برگرفته از سایت تبیان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر