چهـــار بــــال اخـــــــــلاق در قـــــــرآن

* عفو - صفح - غفران – رحمت*

چهار كلمه‏ى فوق چهار مرحله‏ى رفتارى را نشان مى‏دهد كه بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‏تواند در برابر كسانى كه به او بدى مى‏كنند، عكس العمل نشان دهد. اولین گام «عفو» است كه معناى آن گذشت و صرف نظر كردن از انتقام و تلافى است. كسى كه عفو مى‏كند، ظاهراً صرف نظر كرده است، اما معلوم نیست كدورت و رنجش قلبى‏اش به صورت اخم و ترشرویى در چهره‏اش ظاهر نشود.

«صفح» گام تكامل یافته‏ترى است كه آثار رنجش را از صفحه‏ى صورت و دل پاك مى‏كند. از این كامل‏تر مرحله‏اى است كه به جاى تلافى و انتقام به كسى كه به ما ستم كرده، احسان و انفاق كنیم كه این گام را «غفران» مى‏نامند و دست یازیدن بدان بسیار سخت است.

گام دیگر به عالى‏ترین مرحله‏ى انسانیت و اخلاق مانده و آن هم «رحمت» است. رحمت یعنى دلسوزى و كمك و مساعدت به محتاج. در این مرحله، نه تنها عفو و صفح نشان داده و به كسى كه به ما بدى كرده، خوبى مى‏كنیم، بلكه به حال وى دلسوزى مى‏كنیم كه چرا مكارم اخلاق محروم شده و مرتكب اعمال ناشایست شده است.

در این زمینه به آیات زیر توجه كنید:

- در رابطه با همسر و فرزندان؛

«و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا فان اللّه غفور رحیم». سوره تغابن، آیه 14:(و اگر ببخشایید و درگذرید و بیامرزید، به راستى خدا آمرزنده مهربان است‏).

- دعا به درگاه خدا؛

«واعف عنّا و اغفر لنا و ارحمنا». سوره بقره، آیه 286:(و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور).

- وظیفه‏ى توانگران در برابر تهى‏دستان؛

«و لیعفوا و لیصفحوا ألا تحبّون أن یغفر اللّه لكم و اللّه غفور رحیم». سوره نور، آیه22:( و باید عفو كنند و گذشت نمایند. مگر دوست ندارید كه خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است‏).

- وظیفه‏ى پیامبر در برابر اهل كتاب؛
«فاعف عنهم و اصفح انّ اللّه یحبّ المحسنین». مائده، آیه 13:( پس‏، از آنان درگذر و چشم پوشى كن كه خدا نیكوكاران را دوست مى‏دارد).


محسن قرائتی، ، هزارو یک نکته در قرآن کریم

۳ نظر:

  1. شرکت حقوقی صفیر حلوان در سرپل زهاب آماده ارائه خدمات در زمینه های حقوقی به شهروندان عزیز می باشد .در صورت نیاز از طریق سایت یا ایمیل شماره تلفن خود را بگذارید. با شما تماس می گیریم.

    پاسخحذف
  2. چالاوبکر:باسلام ازخوانندگان وبلاگ وزین تقریرات هستم باافتخارتقریرات رالینک نمودیم درتلاش هستیم چالاوبکررابه همه بشناسانیم لطفاشماهم بالینک چالاوبکرمارادراین راه مددبفرمایید
    http://chalaobakr.blogfa.com

    پاسخحذف
  3. علت عدم کپی

    با عرض سلام خدمت کاربران عزیز وخوانندگان گرامی

    همانطور که می دانید وبلاگ نویسی خصوصاَ وبلاگ آموزشی

    که باید مطالب آن دقیق ومستند باشدکار بسیا رمشکلی است.

    صرف وقت فراوان ،مطالعه ی منابع متنوع، هزینه تلفن،کارت اینترنت

    و....

    ضمن جستجودروبلاگها متوجه شدیم چندین وبلاگ عیناً وبدون ذکر منبع

    اقدام به کپی کردن مطالب این وبلاگ کرده اند ، ضمن اینکه خلاف قوانین وبلاگ نویسی عمل کرده اند

    شرعاً نیززیر سؤالند.اینگونه وبلاگ نویسان ازوبلاگ نویسی که هدف والای آن آموزش عمومی واطلاع رسانی به عموم است سوء استفاده کرده و فقط کپی کردن آن وبه رخ کشیدن به دیگران را می دانند.

    بنابراین نسبت به حذف کلیه پست های کپی شده یا به ذکر نام منبع اقدام کنند درغیر این صورت اولین اقدام........

    اخطار : درصورت نیاز آدرس و نام وبلاگ آن ها درج می گردد .



    تشکر: از مدیر وبلاگ دو تا از وبلاگ ها ی مربوطه بسیار سپاسگزار و ممنونم.

    پاسخحذف