زینت یک جامعه

آیت‌‌الله جوادی‌آملی روز پنج شنبه در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور طلاب و دانشجویان از شهرهای مختلف کشور برگزار شد،در باره ادب مومن مطالبی را مطرح کردند. گزیده بیانات آیت‌الله جوادی آملی طبق گزارش خبرگزاری رسا به‌شرح زیر است:

خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم انسان را به سه اصل جهان دانی، جهان آرایی و جهان بانی دعوت کرده است که بخشی از این امور به مسائل اعتقادی، بخشی به مسائل اجتماعی و بخشی نیز به مسائل اخلاقی برمی‌گردد.

مسائل اخلاقی به جهان آرایی برمی‌گردد. فرد مؤمن زینت یک جامعه است زیرا نه بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد.

ما با دو گونه مؤدبانه و غیر مؤدبانه می توانیم حرف بزنیم و راه برویم، ادب، هنر در رفتار، گفتار و کردار است که باید به آن توجه کرد.

ما موظف هستیم جهان را بیارائیم. زیبایی جهان به ادب مردمان آن جامعه و سرزمین است، انسانی که حیات انسانی خود را به بازی نگیرد می‌شود مؤدب.

انسان مؤمن نه تنها به سمت بازیگری نمی‌رود، بلکه مجذوب بازی هم نمی‌شود و با دسیسه شیطان هم از پای درنمی‌آید.

گاهی دیو شیطنت احرام می‌بندد و می‌خواهد دور کعبه دل طواف کند و منتظر فرصتی برای ورود و نفوذ است، فرد مؤمن در این‌گونه مواقع بصیر است و شیطان را طرد می‌کند؛ جامعه نیز اگر این گونه باشد آرایش می‌یابد. اگر فیض خدا بر ما بتابد توفیق نصیب ما می‌شود، وقتی فیض الهی نباشد اگر خودمان را بخواهیم حساب کنیم همچون یک ذره و مثقال و بلکه کوچک‌تر از آن هستیم.

امام علی وقتی که عده‌ای زمینه جنگ جمل را فراهم کردند، وارد بصره شدند، والی بصره که از طرف ایشان منصوب بود گزارشی خدمت امام ارائه کرد.حضرت علی(ع) نیز نامه‌ای به او مرقوم کردند و تاکید کردند: اینها که شورش کردند اگر برگشتند و از حکومت مرکزی اطاعت کردند که این همان چیزی است که ما می‌خواهیم، اما اگر لوازم و ملزومات حادثه طوری است که آنها را به سمت اختلاف و انشقاق جامعه کشاند با این طیف مقابله و برخورد کن. امام علی‌(ع) همچنین در این نامه تصریح کردند یک عده مطیع و یک عده هم ساکت، منزوی و بی‌تفاوت هستند، از افراد مطیع کمک بگیر و به افراد بی‌تفاوت و منزوی نیز کاری نداشته باش، چون افراد بی تفاوت اگر هم وارد صحنه شوند دیگران را متزلزل می‌کنند؛ افرادی که کراهت دارند در نهضت شرکت کنند غیبت و عدم حضورشان بهتر از قیام و حضورشان است.

در این رایطه : آیت‌الله مکارم شیرازی: به مخالفین فحاشی نکنیم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر