انتخابات شوراهاي دانش آموزي

در حاشيه برگزاري بي انگيزه انتخابات شوراهاي دانش آموزي مدارس

از جمله كارهاي ماندگار دوره رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي، تأسیس مجلس دانش آموزي و برگزاری انتخابات شوراهاي دانش آموزي در مدارس است كه حقيقتاً در روشنگري و تحرك اجتماعي دانش آموزان ،‌ موثر بود. برگزاري جلسات پرسش وپاسخ در مدارس با مدیریت دانش آموزان؛ خود نوعي تربيت فرهنگي ، براي آموزش انتقاد و پاسخ به انتقادات بود .

از آن سال به بعد هر ساله ، در پنج شنبه آخر مهرماه ؛ انتخابات دانش آموزي برگزار مي شود. اما چند سالی است که از برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی به عنوان يك كار اداري صرف، توجه و فقط به حفظ ظاهر آن پرداخته می شود. نه کسانی که آن را اجرا می کنند به آن باور دارند و نه سیاست گذاران تربیت اجتماعی دانش آموزان ، به آن دل خوشی نه نشان می دهند!

دانش آموزان در آموزش های ناقصی که در تدریس و یا کار جمعی به آنان ارائه می شود ، وارد و متبحر و دقيق و نکته سنج هستند و به خوبی غرض مخاطب را در می یابند . لذا به راحتی رفتار متولیان در برگزاری اجباری این کار اداری را صرفا تهیه گزارش برای بیلان فعالیت های فرهنگی مدارس می دانند.

وقتي برگزاري این كار مهم و ارزشمند یعنی انتخابات دانش آموزي را؛ كه نمود و نمونه برگزاري انتخابات سرنوشت ساز سياسي و اجتماعي در جامعه است ، با سهل انگاري وبي هدفي متولیان دنبال ميشود؛ دانش آموز هم ياد مي گيرد ؛ كه برگزاري انتخابات در جامعه چندان مهم نیست و نوعی ادعای دموکراسی داشتن و ظاهرسازي در انتخابات است!!

بعداز برگزاري انتخابات دانش آموزی ، چون به خواست و فکر آنان ، بهاء و ارزشي براي تبادل نظر و گفتگو در مسائل گوناگون مدرسه داده نمي شود و حقوق طبيعي دانش آموز پايمال مي شود ؛ عملاً و نظراً مي آموزند وياد مي گيرند ؛ كه همه اتفاقات در جامعه ما فقط روکشی از خوبی ها دارد و درون و ذات آن ریا و طاهر سازی است . البته باید از فعالیت های مدیران و معلمانی که با علاقه و شوق به این مهم می پردازند تشکر کرد ولی مهم در قانون نگاه مجری به سیاست گذاری های کلی و اجتماعی است نه شعارهای جمعی و احساساتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر