پرسش مهر در پیام رئیس جمهور به مناسبت بازگشايي مدارس

به مناسبت بازگشايي مدارس رييس جمهور خطاب به دانش آموزان سراسر كشور پيامي راصادر كرد. به گزارش مركز اطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ، متن كامل اين پيام به شرح زير است:

يكبار ديگر ماه پرشكوه مهر و آغاز فصل تعليم و تربيت فرارسيد ، حقيقت اين است كه مهر ماه زيباترين ايام سال است ، يكي از پرشكوه‌ترين مجاهدتها و حركت هاي ملي ملت ايران در ماه مهر آغاز مي شود. حركت عمومي به سمت تعليم و تربيت ، ساختن انسانهاي عالم ، شجاع ، خلاق ، مؤمن و آرماني كسب معرفتها و علوم گوناگون براي ساختن ايران و ساختن جهان ، همه اين‌ها روح حركت آموزش و پرورش و تعليم و تربيت و مدرسه و دانشگاه است.

از اين جهت شايد بتوانيم بگوييم كه روز اول مهر يكي از روزهاي مقدس در تاريخ ملت ماست ، تقريباً همه خانواده‌ها و اكثريت قريب به اتفاق جوانها ، همه نوجوانها و كودكان حركت مي كنند ، در گير مي شوند و با يك تعهد الهي كار بزرگي را شروع مي كنند. يك‌ سال گرچه در مقايسه با تاريخ يك ملت زمان طولاني نيست اما يك سال براي حركت رو به جلو ، براي ساختن ، براي شدن ، براي توانستن زمان طولاني است و هر يك ثانيه يك فرصت است براي ارتقاء و هر يك روز ، هر دقيقه فرصتي است براي آموختن ، براي ساخته شدن ، براي خلاقيت و براي حركت ، خدا را سپاسگزاريم كه آغاز مهر در ايران با شور و اشتياق و شكوه ويژه اي انجام مي شود . من در جمع گروهي از جوانان عرض كردم كه هر سال اول مهر در روح و دل خود من يك شور و نشاط ويژه اي برپا مي‌شود، نگاه مي كنم در سرتاسر ايران از شهر تا روستا ، دور و نزديك ، كودكان و نوجوانان و جوانان همه مصمم با چهره هاي خندان و با نشاط حركت مي كنند ، براي علم آموزي كه اين به طور طبيعي هم اميد ايجاد مي كند و هم نشاط ايجاد مي كند و هم انگيزه حركت براي كار و ساختن ، خوشبختانه امروز مجموعه دست‌اندركاران نظام تعليم و تربيت ما ، فرهنگيان عزيز ما ، دانشگاهيان متعهد و دلسوز ما ، همه در يك مسير ، در يك جهت و با يك هم‌افزايي قابل تحسين در جهت ساختن نسلها ، توليد علم و شكستن مرزهاي دانش و فتح قله هاي جديد و افتخار دارند حركت مي‌كنند من از همه تشكر مي كنم و آغاز سال تحصيلي را تبريك مي گويم .

دو سه نكته را به عنوان برادري كوچك و خدمتگزار عرض مي كنم ؛

اول خطاب به جوانان و نوجوانان و كودكان است : بهترين دوران زندگي ، دوران جواني و نوجواني است. دوراني است كه شخصيت و روح انسان شكل مي گيرد و اهداف و آرمانهاي بلند در ذهن و دل انسانها نهادينه مي شود . كساني كه دنبال هدفهاي بلند هستند ، اين هدف‌ها را در دوران جواني و نوجواني در انديشه و دل و اراده خودشان تثبيت مي كنند . فصل تصميم و فصل انديشه و آموختن و ساختن است‌. امروز بالاترين سرمايه ملت ايران شما هستيد قدر جواني ، نوجواني و قدر فرصتهاي حركت و نوآوري را بدانيد، تقريباً همه كشور با توجه به امكانات موجود بسيج مي شود تا شما بتوانيد در فضاي مناسبي بياموزيد و حركت كنيد‌. امروز فضاي جمهوري اسلامي ، فضاي متعالي و فضاي سازنده است، افق انديشه ، افق اراده‌ها بسيار بسيار گسترده و تا انتهاي تاريخ گسترش پيدا كرده ، فضاي مناسب در مدارس و در دانشگاه‌ها ، امكانات نسبتاً قابل قبول در همه اين مقاطع ، فرصت خوبي است كه با نگاه به آينده روشن ، ساختن ايران ، ساختن جهان انشاءا... حركت كنيد و انرژي عظيم خودتان را در مسير پيشرفت ايران عزيز و ارزشها و فرهنگ ملت بزرگ ايران جاري كنيد .

فرهنگيان عزيز و اساتيد دانشگاه مي دانند مهمترين مسئوليت اجتماعي به عهده آنهاست . استمرار و عزت و موجوديت يك ملت در گرو دل و انديشه و زبان و قلم آنهاست.

مسئوليت ساختن نسلهاي فردا و نسلهاي متوالي به عهده آنهاست. مثل گذشته مصمم و با اراده انشاءا... در فضايي اميد بخش و پر نشاط حركت كنيد ، كودكان و نوجوانان و جوانان بالنده ايران عزيز را هدايت كنيد و بياموزيد و به سمت هدفهاي بلند الهي و انساني راهنمايي كنيد. خدا را سپاسگزاريم كه جامعه تعليم و تربيت ما ، جامعه فرهنگي و دانشگاهي ما انسانهاي فرهيخته ، انسانهاي متخلق ، انسان هاي پايبند به مباني ملت ايران و مصمم براي ساختن فرداهاي روشن است.

توصيه اي هم به خانواده هاي عزيز دارم ، تعليم و تربيت و ساختن فردا مسئوليت همگاني است آنچه كه به عهده دولت است ايجاد ساختمانها ، تجهيزات ، امكانات ، پشتيباني از كار تعليم و تربيت و فرهنگ ، تنظيم ساختارها و برنامه‌ها و جهت‌دهي‌هاست .مجموعه فرهنگيان و دانشگاهيان اينها در محدوده دانشگاه و محدوده مدرسه كارشان را انجام مي دهند. اما ساختن نسلها نيازمند مشاركت خانواده‌هاست . نقش پايه و اصلي در تعليم و تربيت به عهده خانواده است ، مهمترين كانون انساني ، مهمترين كانون ساختن ، مهمترين كانون تربيت خانه و خانواده است . رابطه محبت آميز و عاشقانه پدر و مادر و هر دوي آنها با فرزندان ، توجه به بالندگي و رشد و نيازهاي روحي و رواني فرزندان ، همكاري با مدرسه و جامعه فرهنگي و مسئولين رسمي تعليم و تربيت و آموزش حركت در چهارچوب برنامه آموزشي و تعليم و تربيت ، مسئوليت بسيار مهمي است و حتماً و حتماً توجه به اين امور از توجه به نيازهاي مادي مهمتر است . گرچه آنها هم بايد در صدر مسئوليت هاي خانواده قرار بگيرد ، ما اگر انسانهايي داشته باشيم عالم و خلاق ، اما خداي نكرده ، خالي از محبت و عشق و اخلاق و ارزشهاي انساني ، اين حتماً وبال گردن خانواده و ملت خواهد بود شرط تحقق همه آرزوها در حضور فعال و مشاركت جدي و هماهنگ خانواده‌هاست . بايد هر خانواده زماني را معين كند ، پدر ، مادر و اولياي دانش آموز براي اولاً هماهنگي با مدرسه ، هماهنگي با دانشگاه و بعد كمك به فرزندان ، بالاخره نونهالان ، سرمايه هاي ما هستند و دارند تجربه مي كنند و دارند مي بالند ، در اين دوره بيش از هميشه نيازمند حمايت ، نيازمند ايجاد فضاي مناسب و نيازمند پشتيباني و راهنمايي والدين هستند، اميدوارم در فصل جديدي كه جامعه فرهنگي ما با برنامه هاي گسترده تر ، عالمانه تر ، سازنده تري كار تعليم و تربيت را شروع مي كند ، انشاءا... حضور خانواده‌ها و حضور والدين پررنگ تر و مؤثرتر، با نشاط تر از گذشته باشد .

در پايان مي‌خواهم پرسشي را هم مطرح كنم ، پرسش مهر سنتي بود كه از قبل گذاشته شد ، سنت بسيار خوبي است ، خوب در سالهاي گذشته سؤالاتي مطرح شد ، امسال هم مي خواهم سؤالي را مطرح كنم از كل جامعه فرهنگي مان سؤال ساده است . فكر مي كنم هماني است كه همه دائماً به او فكر مي كنيم و به او علاقه داريم ، سؤال اين است تصويري كه از آينده ايران در ذهن شماست ، اين تصوير چيست؟ به تعبير ديگر دوست داريد كه ايران به كجا برسد ؟ ايران چه شكلي باشد؟ فرهنگ ايران ، اقتصاد ايران ، سياست ايران ، رفتار مردم ايران ، علم و دانش و صنعت و فناوري ايران ، موقعيت ايران در منطقه و جهان ، اخلاق ، رفتار ، ارتباطات اجتماعي بين آحاد مردم ايران ، خانواده در ايران ، مدرسه در ايران ، دانشگاه در ايران دوست داريد كه آينده چطور باشد؟ يا به تعبير ديگر وقتي داريد درس مي خوانيد ، وقتي داريد تلاش مي كنيد با عشق به ساختن ايران دوست داريد چه ايراني را بسازيد؟ دوست داريد حاصل كار و تلاش شما منجر به چه چيزي شود؟ كدام هدف محقق بشود ؟ اين سؤال امسال است .

خواهش من از مسئولين آموزش و پرورش اين است كه سؤالات جزيي تر و ريزتري تنظيم كنند ، برنامه تهيه كنند ، روش كار بدهند ، محدوديت هم نگذارند ، يك طيف وسيعي اگر كسي مي تواند يك جمله بنويسد ، كسي مي تواند يك متن بنويسد ، كسي يك نقاشي مي كند و ديگري يك كار تحقيقي مي كند ، كسي مقاله خوبي را مي تواند تهيه كند ، باز بگذاريد و يك مقدار هم سهميه‌ها را بيشتر كنيد ، اين طور نباشد كه يك منطقه اي بگويند يك سهميه يا دو تا سهميه ، عده زيادي مي آيند و حرف دارند براي آينده ايران ايده و نظر دارند براي آينده ايران ، عشق دارند به ايران ، باز بگذاريد و اجازه بدهيد در تمام نقاط كشور اين جوشش اتفاق بيفتد ، ما نيازمند يك وحدت نظر و ذهنيت مشترك درباره آينده ايران هستيم تا به فضل الهي همه تلاشها ، همتها و همه كارهايي كه در كشور انجام مي شود ، همه انديشه‌ها و كارهاي علمي و غيرعلمي در جهت ساختن آن ايران ، انشاءا... قرار بگيرد ، مجدداً تبريك مي‌گويم و از خداي متعال مي خواهم كه به همه فرزندان اين سرزمين به همه فرهنگيان و دانشگاهيان و خانواده‌هاي اين سرزمين سلامتي و موفقيت و عزت روز افزون بدهد و از همه دست‌ا‌ندركاران نظام آموزش تعليم و تربيت صميمانه تشكر مي‌‌كنم.

والسلام عليكم و رحمت ا..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر