طرح‌هايي براي كاهش تعطيلات رسمی کشور

طرح كاهش تعطيلات در مدارس و دانشگاه‌ها كه بارها از سوي نمايندگان مجلس و كارشناسان اجتماعي مطرح و به فراموشي سپرده شده بود، بارديگر به شوراي عالي انقلاب فرهنگي رفت تا شايد اين بار تعداد روزهاي تعطيل سال كاهش يابد.

دبيركل شوراي عالي آموزش وپرورش پيش از ايام نوروز با اشاره به جزئيات سند تحول بنيادين آموزش و پرورش خبر داد كه تعداد روزهاي تعطيل مدارس كاهش مي‌يابد. مهدي نويد ادهم در‌اين‌باره گفت: طبق اين سند، تغييرات عمده‌اي را در شروع و پايان سال تحصيلي و تعطيلات تابستان ايجاد كرده‌ايم. وي به طور صريح اعلام كرد كه تعطيلات مدارس كاهش مي‌يابد.

اما تنها چند روز كافي بود تا حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش كاهش تعطيلات را نيازمند بررسي بيشتر بداند و اين امر را به بعد موكول كند.

هاجر تحريري نيك‌صفت رئيس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، در خصوص كاهش تعطيلات تابستان نيز گفت: هنوز دستوري مبني بر اين‌كه پژوهشي در خصوص كاهش تعطيلات تابستان انجام دهيم به ما ابلاغ نشده است و ممكن است در حال حاضر اين موضوع را جاي ديگر انجام دهند.

وي با بيان اين‌كه لازمه وجود كاهش تعطيلات تابستان اين است كه بايد در خصوص آن يك مطالعه دقيق انجام شود، گفت: فرض كنيم كه ما طرح كاهش تعطيلات را اجرا كنيم آيا امكانات لازم را براي كشاندن و آمدن دانش‌آموزان به مدرسه دارا هستيم.

به عقيده وي، در مناطق گرمسير نمي‌توان دانش‌آموزان را در تابستان به مدرسه آورد و حتي در بسياري از نقاط كشور ما نيز كه زياد گرمسير نيست در طول تابستان درجه حرارت بالايي وجود دارد و كشاندن دانش‌آموزان به مدرسه بسيار دشوار است ضمن اين‌كه شهر تهران به عنوان مناطق گرمسير نيست ولي در تابستان كشاندن دانش‌آموزان به مدرسه بسيار مشكل‌ساز است.

وي با اشاره به اين‌كه بر اين اساس براي اين موضوع و طرح بايد زيرساخت‌ها آماده باشد، اضافه كرد: ما بايد بدانيم چه برنامه‌ متنوعي براي دانش‌آموزان جاذبه دارد تا آن را طراحي كنيم.

رئيس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: اين‌كه ما در يك كلمه بگوييم وقتي تعطيلات تابستان كاهش يابد به نفع دانش‌آموزان است، كاملا درست است ولي به شرط اين‌كه زيرساخت‌ها آماده باشد و برنامه‌ريزي درستي براي پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان وجود داشته باشد تا اين طرح براي آنها جالب و انگيزه به مدرسه آمدن را ايجاد كند.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشقدم شد

هرچند بسياري از دانش‌آموزان، دانشجويان، معلمان و كارمندان با كاهش روزهاي تعطيل سال موافق نيستند اما به نظر مي‌رسد اين بار شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي بررسي معضل تعطيلات زياد روزهاي سال به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها مصر است.

حجت‌الاسلام محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، از اجراي طرحي با عنوان ساماندهي تعطيلات نوروزي و تابستاني در شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داده و به ايسنا گفته است: براي جامعه‌اي كه بخواهد عقب‌ماندگي‌هاي چند صد ساله خود را جبران كند و خود را به سرعت تحولات جهاني رسانده و از آن پيشي گيرد، تحمل اين همه تعطيلات دور از انصاف است. بنابراين دلسوزان جامعه و طراحان برنامه‌هاي كلي جامعه بايد به اين نكته توجه كنند كه آيا با اين همه تعطيلات مي‌توان به آن جهش مورد نظر رسيد يا نه.

وي با تاكيد بر اين كه موضوع كاهش تعطيلات كشور با بخشنامه و مباحث اينچنيني حل نمي‌شود، تصريح كرد: اين‌كه به كارمند خود بگوييم حتما بايد هفته دوم عيد سر كار باشد، مشكل موجود حل نمي‌شود. وقتي بستر كار وجود ندارد، آمدن كارمند در سر كار نيز نتيجه‌اي ندارد، جز اتلاف وقت و امكانات.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها همچنين با اشاره به تعطيلي آموزش عالي و آموزش و پرورش به عنوان دو عنصر اساسي كشور با بيشترين مخاطب در روزهاي تعطيل، گفت: بدون ساماندهي تعطيلات آموزش عالي و آموزش و پرورش، بستر حل مشكل تعطيلات فراهم نخواهد شد. در واقع اين موضوع نيازمند يك بررسي بيشتر است و بايد راهكارهاي جديدتر تعريف شود كه اميدوارم اين موضوع در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به شكل كارشناسانه‌تر پيگيري شود.

محمديان به تعطيلات طولاني‌مدت تابستان نيز اشاره كرد و گفت: تعطيلات تابستان به صورت مخفي است، ولي چون همانند عيد نيست كمتر به آن توجه مي‌شود. در تابستان جوانان ما كه سرمايه‌هاي اصلي كشورند،‌ يكباره سه تا چهار ماه كاملا تعطيل مي‌شوند. اما جاي اين سوال مطرح است كه مگر مي‌شود كساني كه دنبال رشد و ارتقا كشورند اين همه تعطيلات داشته باشند؟

به گفته وي، به غير از تعطيلات تابستاني آموزش و پرورش، اكثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور نيز در تابستان تعطيل هستند، در صورتي كه به غير از سه چهار استان كشور، مابقي استان‌ها در تابستان مي‌توانند فعال باشند كه در اين زمينه نيز بايد راهكاري انديشيده شود.

محمديان با بيان اين‌كه در زمينه تعطيلات موجود كشور يك طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده است و دبيرخانه شورا نيز بر روي آن در حال فعاليت است، تصريح كرد: لذا علاوه بر تعطيلات نوروزي و تابستاني، در زمينه تعطيلاتي كه در طول سال به عناوين و مناسبت‌هاي مختلف مطرح مي‌شود نيز بايد تجديدنظر شود، چراكه اين تعطيلات فرصت‌هاي زيادي را از كشور سلب مي‌كند.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در خاتمه و در عين حال با تاكيد بر اين‌كه البته مردم نيازمند نشاط و شادابي نيز هستند، گفت: بايد الزام كنيم كه افراد از مرخصي‌هاي خود نيز استفاده كنند، ولي اين مرخصي‌ها بايد در طول سال تقسيم و توزيع شود تا چرخ كشور تعطيل نشود و كشور حالت تعطيلي به خود نگيرد.

يك پنجم امسال تعطيل است

سالي را كه به تازگي آغاز كرده‌ايم، با 52 روزجمعه و 20 روز ايام شهادت، ولادت ائمه اطهار( ع) و مناسبت‌هاي گوناگون،72 روز تعطيلي دارد كه اين به معناي تعطيل بودن نزديك به يك پنجم روزهاي سال است. با وجودي كه گفته مي‌شود تعداد روزهاي تعطيل سال 89 از تعطيلات ساير كشورها بيشتر نيست، اما تراكم تعطيلات نوروز و تابستان ابتدا بيشترين آسيب را به نظام آموزش و سپس بخش‌هاي توليدي و صنعتي كشور وارد مي‌كند.

اين روند در دانشگاه‌ها تا آنجا پيش مي‌رود كه تا يك هفته بعد از تعطيلات تابستان و نوروز نيز كلاس‌هاي درس به طور منسجم برگزار نمي‌شود، درحالي كه وزارت علوم و روساي دانشگاه‌ها بر تشكيل قطعي كلاس‌ها تا آخرين روزهاي ترم تاكيد مي‌كنند اما تعطيلي توافقي بين استاد و دانشجو به امري عادي تبديل شده است.

تلاش‌هاي بي فرجام براي كاهش تعطيلات

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حالي براي چندمين بار كاهش تعطيلات را در دستور كار دارد كه در سال 86 نيز وزارت كشور از پيشنهاد كاهش تنها دو روز از تعطيلات رسمي خبر داده بود، در آن سال مصطفي‌پور محمدي، وزير وقت كشور در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، پيشنهاد كرد كه، پنج روز از تعطيلات مذهبي و انقلابي كم و سه روز به تعطيلات اضافه مي‌شود.

در اين طرح قرار بود، تعطيلات روزهاي اربعين امام سوم شيعبان، 12 فروردين، سالگرد همه‌پرسي جمهوري اسلامي، 15 خرداد، سالگرد دستگيري و تبعيد امام‌خميني‌(ره) در سال 1342 و شهادت امام جعفر صادق، بنيانگذار مذهب شيعه جعفري از فهرست تعطيلات رسمي حذف شود و به جاي آن، روز تولد حضرت فاطمه، پنجم فروردين و يك روز پس از عيد فطر، به تعطيلات اضافه شود.

اين تصميم دولت البته با واكنش منفي تعدادي از نمايندگان مجلس و حتي تعدادي از علماي قم روبه رو شد اما دولت اعلام كرد با ارائه طرحي، تعطيلات رادر زماني ديگر ساماندهي خواهد كرد. زماني كه هيچ گاه فرا نرسيده است.

اما اين بار مجلس نيز همگام با شوراي عالي انقلاب فرهنگي دست به كار شده و خبر مي‌رسد كه طرح مشابهي براي ساماندهي تعطيلات در مجلس بررسي خواهد شد. عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي بازنگري در تعطيلات رسمي در كشور را ضروري دانسته و مي‌گويد: در سال همت مضاعف و كار مضاعف قوه مقننه بايد طرح كاهش تعطيلات رسمي را در دستور كار قرار دهد.

حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا با بيان اين‌كه قوه مقننه پيگيري‌هاي لازم را در قالب طرح يا لايحه براي تحقق همت مضاعف و كار مضاعف انجام خواهد داد تصريح مي‌كند: در اين زمينه كاهش تعطيلات رسمي در كشور را بررسي خواهيم كرد چرا كه معتقديم بايد بهره‌وري در كشور افزايش يابد.

افزايش تعطيلات به بهره وري صدمه وارد مي‌كند از اين رو در ايام فروردين ماه 13 روز با تعطيلات غير ضروري مواجه ايم به طوري كه برخي از دستگاه‌ها در اين ايام تعطيلات بازده اوليه را به عمل نمي‌آورند، بنابراين بازنگري در تعطيلات رسمي در سال همت مضاعف و كار مضاعف ضروري است.‌‌

به هرحال اين روزها موضوع كاهش تعطيلات تابستاني و نوروز در دست بررسي است و اگر بازهم با مخالفت عده‌اي به فراموشي سپرده نشود شايد به نتيجه برسد، به خصوص اين كه اين بار به جاي كاهش، به ساماندهي روزهاي تعطيل سال اشاره شده و به نظر مي‌رسد بيش از كم كردن تعطيلات به جلوگيري از تجمع تعطيلات در يك ماه يا فصل پرداخته خواهد شد.

۱ نظر:

  1. سلام استاد عزیز:
    کشورمان استاد طرح و استاد اجرا نکردن طرح است

    پاسخحذف