نگاهي آماري به تلفات جاده‌اي كشور؛

فاجعه‌اي فراتر از جنگ

هر 25 دقيقه يک نفر جان خود را در تصادفات جاده‌اي کشور از دست مي‌دهد و بر اساس برآورد اتحاديه اروپا هر تصادف فوتي بيش از 20 ميليارد ريال خسارت اقتصادي وارد مي‌کند. بيان اين مطلب در زبان آسان مي‌چرخد و به راحتي مي‌گوييم 22 هزار كشته در سال، اما وقتي به عمق فاجعه پي مي‌بريم که مي‌بينيم، در خيلي از جنگ‌هاي منطقه، تعداد کشته‌ها کمتر از اين رقم بوده و اين يعني اينکه ما در ايران با چيزي فراتر از يک جنگ تمام عيار رو‌برو هستيم.

همچنين نگاهي به تعداد کشته‌شدگان در برخي جنگ‌ها نکات جالب توجه‌تري را هم بيان مي‌کند، بطوريکه چندي پيش سازمان ملل متحد، آمار تلفات غيرنظاميان افغان در سال2008 ميلادي را بيش از 2هزار و118 نفر اعلام کرد. به اين ترتيب تعداد کشته‌شدگان يک ساله افراد غيرنظامي در يک کشور جنگ‌زده مثل افغانستان، کمتر از تعداد کشته‌‌هاي مهرماه سال گذشته در تصادفات رانندگي در کشور ما است.

اما تلخي اين ماجرا همين جا پايان نمي‌يابد، زيرا بايد بگوييم، در گزارشي که وزارتخانه‌هاي بهداشت، دفاع و کشور عراق هم منتشر کرده‌اند، تعداد تلفات غيرنظاميان عراقي در ماه سپتامبر گذشته 884 نفر بوده و در ماه اوت سال 2009 ميلادي هم که يکي از خونين‌ترين ماه‌ها در چند سال گذشته اعلام شده، تعداد تلفات غير‌نظاميان 1559 نفر يعني كمتر از كشته‌شدگان يك ماه تصادفات ايران گزارش شده است.

روزنامه ابتکار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر