اولین فتوای سیاسی آیت‌الله جوادی آملی

اولین فتوای سیاسی آیت‌الله جوادی آملی
آیت‌الله جوادی آملی: اغتشاش و اخلال در مراسم‌ 22 بهمن حرام عینی و حفظ نظام اسلامی از واجبات عینی است. مبادا خدای ناکرده آنها که اهل اعتراض هستند این آلودگی‌ها و ننگ «نه غزه، نه لبنان» و «جمهوری ایرانی» را به خودشان راه دهند.
آیت‌الله جوادی آملی اولین فتوای سیاسی خود را که «حرمت اخلال در مراسم 22 بهمن» بر مبنای «وجوب عینی حفظ نظام اسلامی» است، در دیدار با جمعی از اساتید بسیجی سراسر کشور بیان داشتند.

به گزارش «فردا»، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از آیات عظام و مراجع تقلید در دیدار 300 تن از اساتید بسیجی دانشگاههای کشور که روز گذشته، برگزار شد، با اشاره به دهه مبارکه فجر و راهپیمایی 22 بهمن از تمامی مردم خواست تا در این راهپیمایی حضور پرشور داشته باشند.

ایشان در فراز مهمی از سخنان خود اغتشاش و اخلال در این مراسم‌ را حرام عینی دانستند و تاکید کردند: «این نظام، نه به آسانی به دست آمده و نه به آسانی برمی‌گردد. اگر معاذالله کوچکترین آسیبی ببیند تمام لعنت‌های گذشته دامنگیر ما می‌شود. این امانت الهی است. بر همه ما واجب عینی است که این نظام را حفظ کنیم. کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاق‌افکنی می‌شود، باعث طمع بیگانه است، این کار حرام عینی است.»

مفسر بزرگ قرآن کریم با تاکید بر این‌که نعمت رهبری عادل و شجاع یکی از نعمت‌های بزرگ انقلاب اسلامی است، افزودند: «این چنین نیست که اگر کسی دارای رهبر خوب بود بگوید کشور حفظ می‌شود. رهبر اگر علی‌ابن ابی‌طالب «علیه السلام» هم باشد مادامی که مردم عاقل نباشند کشور به مشکل برمی‌خورد. داشتن رهبر خوب نیمی از قضیه است. پس مبادا بگوییم ما یک رهبر خوب داریم و همین کفایت می‌کند.»

آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن بیعت مجدد با رهبر انقلاب است، خاطرنشان کرد:‌ حفظ نظام اسلامی از واجبات عینی است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود که در پایگاه اطلاع‌رسانه موسسه اسراء انتشار یافته به تأکید مراجع و علما در خصوص هوشیاری مردم نسبت به اغتشاشات و فتنه‌هایی که در جامعه رخ داده است اشاره کردند و راه برون رفت از این فتنه‌ها را تبعیت از محور نورانی ولایت و رهبری جامعه دانستند.

نباید هر حرفی را بزنیم و به هر کسی اهانت کنیم و هر چیزی که مطابق با ما نیست فتوا به بطلانش بدهیم. مبادا خدایی ناکرده آنها که اهل اعتراض هستند این آلودگی‌ها و ننگ «نه غزه، نه لبنان» و «جمهوری ایرانی» را به خودشان راه دهند. این ننگ برای همیشه ننگ است. اینهایی هم که کافرند ـ بالاخره کافر هم داریم در این مملکت و این طور نیست که نباشند ـ اینها اگر اسلام را قبول ندارند که ندارند، اگر ایرانی هستند باید بگویند: «جمهوری اسلامی»؛ برای اینکه از جمهوری ایرانی هیچ کاری ساخته نیست. در جنگ جهانی اول همین ما ایرانی‌ها تسلیم شدیم و تسلیم کردیم. در جنگ جهانی دوم همین ایران را ما ایرانی‌ها تسلیم کردیم. گفتند 17 شهر بدهید گفتیم چشم. گفتند باید نوکر بشوید گفتیم چشم.

کناره‌گیری از نماز جمعه

آیت‌الله جوادی آملی از جمله علما برجسته حوزه علمیه قم هستند که امامت جمعه این شهر را نیز پیش‌تر بر عهده داشتند.

ایشان در آخرین خطبه نماز جمعه خویش، ضمن عذرخواهی از مردم گفتند که امام جمعه دو مسئولیت مهم روحانیت "یعنی سیر و سفر در من الاخلق و الی الحق و پیام آوری دستورات الهی" را بر عهده دارد و اگر به آنها نتواند عمل کند نزد خدا مسئول خواهد بود.

کناره‌گیری ایشان موجب انتشار شایعات گسترده‌ای در این رابطه شد و عده‌ای آن را «اختلافات سیاسی» عنوان کردند. این در حالی است که بررسی نظرات ایشان و تعلق خاطر ایشان به نظام، چنین شایعه‌ای را به طور کلی رد می‌کند.

"گوش‌تان به حرف‌های رهبر انقلاب باشد"

آیت‌الله جوادی آملی در مورد حوادث اخیر کشور نیز گفته بود که "گوش‌تان به حرف‌های رهبر انقلاب باشد."

آيت‌الله جوادی آملي در پاسخ به سوال دانشجويی كه نظرش را درباره حوادث پس از انتخابات پرسيده بود اظهار داشت:‌ شما بايستی در اين خصوص به سخنان مقام معظم رهبری توجه كنيد و گوشتان به حرف‌های ايشان باشد و ببينيد كه ايشان چه می‌گويد.

ایشان در مورد شائبه‌ و شايعه‌هايی مطرح شده مبنی بر اينكه حمايت‌شان از مقام معظم رهبری بعد از انتخابات نامحسوس شده است، تأكيد كرد: شما اصلا به اين حرف‌ها توجه نكنيد و اصلا اين‌طور نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر