نگاهی به پاسخ آیت الله یزدی

می توان گفت با صدور بیانیه میرحسین موسوی ، جو التهاب تندسیاسی در جامعه فروکش کرد و اگر عقلای هردو گروه سیاسی بتوانند در یک فضای آرام و بدون تنش و التهاب ،به وحدت و اتحاد ملی و به توسعه و برنامه ریزی برای پیشرفت کشور فکر کنند ؛ آرامش سیاسی به کشور بازگشته است و مسیر نبرد سیاسی ، برای قدرت نمایی هر دو جناح ، به مسیر کار فرهنگی و فکری بر می گردد. اما پاسخ شیخ محمد یزدی به سوالی پیرامون مرجعیت دینی آیت الله صانعی ؛ بار دیگر روحانیت را در مقابل روحانیت قرار داد. و قطعا مجمع مدرسن حوزه علمیه این اطلاعیه را بر نمی تابد.

اگر چه نمی توان گفت که " چنین حرفی باید زده نشود و نباید حق اظهار نظر از شخصیت های فکری و سیاسی سلب کرد " و اگر چه این پاسخ برای مخاطبینی، محترم است و به آن عمل خواهتد کرد؛ اما آیا آنان که به پاسخ اهمیتی نمی دهند ، در برزخ تصمیم گیری قرار نمی گیرند؟؟ آیا مقلدین ایشان با این پاسخ قانع خواهند شد؟ این که چرا جامعه مدرسین بعد از فوت آیت الله منتظری به چنین پاسخی می رسد ؛ خود سؤال دیگری است که در فضای کاملا سیاسی امروز ، پاسخ می طلبد. احتمالا ترس از رجوع مقلیدین ایشان آیت الله صانعی، منجر به طرح این موضوع ،شده است.

ظواهر و شواهد نشان می دهد که اختلافات سلیقه ای مردم، که خسته کننده و بی نتیجه شده است، جای خود را به بروز اختلافات فکری پنهان چندین ساله روحانیت در نحوه اداره جامعه می دهد. در مقابل مردم انتظار دارند فضای نقد این نظرگاه ها در جامعه آن چنان آزاد باشد که بتوان استدلال های هر دو طرف را شنید . امیدواریم این موضوع منجر به شروع التهابات جدید در حامعه نشود.

در این زمینه :
دلایل رئیس جامعه مدرسین
پاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی به یک سوال

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه غلمیه

۱ نظر:

  1. آقای کرمانشاهی سلام
    ممنون از مطالب زیبای شما
    اگرچه مداری زیاد دارید ولی از مطالب شما استفاده می بریم.
    اجتهاد آقای صانعی در سن 25 سالگی بوده است وامروز خلع مرجعت وی صورت می گیرد و آیا این موضوع یک مسئله سیاسی نیست؟؟؟

    پاسخحذف