دو گزارش از حواشی تشییع پیکر مرحوم آیت الله منتظری

به علت کاهش شدید سرعت اینترنت در قم، نتوانستیم در این دو روز فعالیتی در وبلاگ داشته باشیم. دیروز آیین تشییع و تدفین مرحوم آیت الله العظمی منتظری با حضور صدها هزار نفر از مقلدان و دوستداران وی برگزار شد. با وجود اطلاع رسانی بسیار ضعیف صدا و سیما و اختلالات شدید اینترنتی و علیرغم آنکه کمتر از ۲۴ ساعت از اعلام خبر درگذشت این مرجع فقید می گذشت، جمعیت بی سابقه ای از نظر کمی و کیفی در خیابان های قم دیده می شد و با تدابیر ستودنی پلیس، این آیین بدون هیچ تنشی پایان یافت و حضور رهبران جنبش سبز و شعارهای بی سابقه مردم نیز مشکل آفرین نشد. در سطح شهر نیز تصاویر و پلاکاردهای اندکی از آیت الله منتظری به چشم می خورد، ولی دیدن تصاویر ایشان پس از بیست سال ممنوعیت، از نکات جالب توجه بود.

ساعت ۹ صبح بود که ماشین حامل پیکر این مرجع تقلید از مقابل بیت وی حرکت کرد و از مسیر بلوار شهید محمد منتظری به سمت خیابان آیت الله مرعشی نجفی (ارم) عازم حرم مطهر شد.

به دلیل ازدحام و تراکم جمعیت، هزاران نفر از تشییع کنندگان نتوانستند بر پیکر مطهر نماز بخوانند. نماز را آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی خواند که از دوستان و حامیان دیرین مرحوم منتظری بوده و سال هاست که امام جماعت حرم و مدرسه فیضیه و از مراجع عظام تقلید شیعه است. این اقدام آقای زنجانی برای طلبه هایی که از جایگاه والای علمی و اخلاقی وی مطلع بوده و در عین حال از روابط صمیمانه ایشان با مرحوم منتظری بی خبر بودند بسیار تعجب برانگیز بود!
آیین تشییع دقایقی پس از ساعت ۱۰ صبح پایان یافت و مردم عزادار پراکنده شدند. با کاهش جمعیت، حدود هزار نفر از مخالفین آیت الله منتظری که بیشتر آنها را طلبه های جوان تشکیل می دادند با تجمع در برابر بیوت حضرات آیات منتظری و صانعی به شعار دادن علیه آنها پرداخته و پارچه های سیاه نصب شده بر حسینیه شهدا و عکس های آیت الله منتظری را پایین آوردند و عکس رهبری را جایگزین کردند.

تدبیر پلیس و حضور سردار توکلی فرمانده پلیس استان قم در هنگام بروز تنش و مدیریت وی سبب شد که درگیری ها گسترش نیابد. اگر سنگ پراکنی های طرفین ادامه می یافت نه تنها شمار زخمی ها بیشتر از این می شد بلکه ممکن بود که فجایع بیشتری رخ دهد. خوشبختانه دیروز با وجود تنش شدید میان طرفین، پلیس هیچ گونه برخورد خشنی با مردم نکرد که جای تشکر دارد. هرچند باید از کسانی گلایه کرد که اجازه دادند حرمت شکنی به ساحت مرجعیت به اوج خود برسد و با ارسال گسترده پیامک به طلاب (آن هم از سوی برخی نهادهای حوزوی) از آنها خواستند برای به هم زدن مراسم یادبود آیت الله منتظری از ساعت چهار و نیم عصر در مسجد اعظم قم حاضر شوند. هرچند همه این تلاش ها سبب نشد که تعداد جمعیت مخالف آیت الله منتظری به هزار نفر برسد! اگرچه این جمعیت با شعارهایی چون «این همه لشگر آمده، به عشق رهبر آمده»، «شهر مقدس قم، جای منافقین نیست»، «میرحسین، صدام حسین»، «ما اومدیم منافق» و … موفق شدند مجلس ترحیم را به هم بزنند و ظاهرا برخی علما و مراجع همچون آیت الله جوادی آملی به محض اطلاع از اوضاع درون شبستان اصلی مسجد اعظم، از ورود به مسجد خودداری کرده و محل را ترک کرده اند.
پس از به هم خوردن مراسم، احمد شمس مداح قمی که صبح هم مجری مراسم تشییع جنازه بود از حضار خواست که برای محکومیت جریان فتنه از مسیر اعلام شده حرکت کرده و مسجد را ترک کنند. جمعیت پس از ترک مسجد عازم بلوار شهید محمد منتظری شده و در مقابل بیوت حضرات آیات عظام منتظری و صانعی تجمع کردند. آنها با شعارهایی چون «مرگ بر صانعی»، «ای مرجع قلّابی، تو ضد انقلابی»، «این همه لشگر آمده، به عشق رهبر آمده» ساعاتی به شعار دادن پرداختند و عکس رهبری را روی تابلوی دفتر آقای صانعی و دیوار حسینیه آقای منتظری نصب کردند. حدود سیصد الی چهارصد نفر در برابر دفتر آقای صانعی و حدود ششصد الی هفتصد نفر در برابر دفتر مرحوم آقای منتظری تجمع کرده بودند. چند هیأت عزاداری حامی احمدی نژاد به همراه برخی نهادها در سازماندهی تجمعات اعتراضی دیروز نقش داشتند.
از ساعات نخستین امروز سه شنبه نیز پیامک هایی به طلاب فرستاده می شود و از آنها می خواهد برای محکومیت منافقین فتنه گر ساعت سه و نیم عصر امروز در برابر منزل امام خمینی در قم که به بیوت آقایان منتظری و صانعی نزدیک است گرد هم آیند. به نظر می رسد ضربه سنگینی که تعداد زیاد تشییع کنندگان و شعارهای آنها به طیف خاصی در قم وارد کرده سبب خواهد شد که واکنش های ناشیانه آنها تا مدتی ادامه یابد و آنگونه که شنیده می شود چراغ سبزهای لازم نیز به آنها داده شده است. ظاهرا حضرات متوجه نیستند که این اقدامات مذبوحانه تنها و تنها به زیان آنها تمام خواهد شد و بر مظلومیت مرحوم آیت الله منتظری و محبوبیت آیت الله صانعی نزد افکار عمومی خواهد افزود.
مرجع فقید اکنون در جوار فرزندش شهید محمد منتظری و دو یار دیرینش مرحوم آیت الله العظمی بهجت و مرحوم آیت الله ربانی شیرازی آرمیده و مایه شرمندگی است که طلبه های جوانی که وظیفه شان درک و شناخت آرای فقهی و اصولی این عالم بزرگ شیعی است به هتک حرمت وی آن هم در روز دفنش روی آورده اند! این روزها شایع شده که قرار است دفتر آیت الله منتظری برای همیشه تعطیل شود.


در همین رابطه:

پیام آیت الله سیستانی


http://tourjan.com/?p=1502

==========================================================
حاشیه های خواندنی
دوشنبه 30 آذر، قم مقدسه، روز اول مرگ منتظری
90 درصد جمعیت از اصفهان نجف آباد و تهران آمده بودند
ساعت حدود 9 بود که وارد خیابون ساحلی(شهید محمد منتظری) شدم، شاید حدود 1500 ماشین در خیابان ها و کوچه های ساحلی و صفائیه پارک شده بود که 99 درصدشون دارای پلاک های 13 و 23 از استان اصفهان و شهرستان نجف آباد و همچنین پلاک های 11، 22، 33، 44 و 55 از استان تهران بودند. یکی از دوستان مطلع میگفت حدود 100 اتوبوس از از نجف آباد و اصفهان وارد قم شدند.
دروغ بزرگ خبرگزاری ها
*بیش از 80درصد از شرکت کنندگان در مراسم امروز که به زعم رسانه‌های داخلی و خارجی بین 500هزار تا یک میلیون نفر بوده‌اند با نمادهای سبز در این مراسم شرکت کردند. *جمعیت به قدری زیاد بود که خیابان‌ها اطراف حرم و بیت آیت‌الله منتظری مملو از جمعیت بود. (منبع: پارلمان نیوز)

تخمین دقیق و منصفانه جمعیت سبزی ها و مردم حاضر: 20 تا 30 هزار نفر
اگر خیلی خوش بینانه قضاوت کنیم تمام جمعیت سبزی ها 20 تا 30 هزار نفر بود. مسیری که روی نقشه قرمز شده تمام مسیر حرکت سبزهاست، تمام عکسها و فیلم هایی که روی اینترنت منتشر کردند و ادعای جمعیت چند صد هزار نفری و یا حتی میلیونی کردند مربوط به همین منطقه هست اونایی که با خیابانهای اطراف حرم آشنا هستند می تونند قضاوت کنند. طول این مسیر حدود 750 متر میشه (با مقیاس نقشه های چاپ شده قم که 1 به 15 هزاره؛ 5 سانتیمتره) یعنی از داخل صحن آینه حرم مطهر و خیابان آیت الله مرعشی نجفی (معروف به خیابان ارم) و خیابان حجتیه تا بیت آقایان صانعی(کوچه اول) و منتظری(کوچه دوم). تمام این مسیر 750 متری اگر مملو از جمعیت هم باشه، و عرض خیابانها هم 20 متر، با احتساب هر متر مربع 2 نفر هنگام را رفتن، 20*750*2= 30 هزار نفر. در حالی که در آنِ واحد همه این خیابان ها و صحن آینه پر نشدند. هنگام اقامه نماز میت تقریبا صحن آینه پر شده بود به اضافه بخش هایی از خیابان ارم. حالا کم کنید فضاهای خالی از جمعیت و حاشیه خیابان ها که بسیجی ها بودند به اضافه نیروهای تماشاچی که جزء هیچکدام نبودند و آمده بودند ببینند چی میشه. تازه از اون جمعیت سبزی ها که در صحن آینه و خیابان ها جمع شده بودند تعداد زیادیشون مقلدین سنتی منتظری بودند که به وصیت منتظری و توصیه احمد منتظری گوش دادند و مراسم تشییع را سیاسی نکردند و بلافاصله متفرق شدند. البته سبزی ها نشون دادند که به منتظری هم معتقد نیستند.
مثلا این عکس خبرگزاری مهر که پرجمعیت ترین عکسه، از خیابان حجتیه گرفته شده. مشاهده میکنید آخر خیابان هم خالیه. عرض این خیابان 20 متره و طولش با مقیاس نقشه های چاپ شده قم که 1 به 15 هزاره،150 متره. اگر در هر متر مربع هنگام راه رفتن 2 نفر باشه. 150*20*2= کل جمعیت 6 هزار نفر. البته اطراف جنازه فشردگی جمعیت بیشتره، اما جمعیت اطرف جوی ها، درختان و در پیاده روها که بیشتر تماشاچی ها و بسیجی ها بودند و همچنین آخر خیابان که خالیه را باید کم کرد در نتیجه همین تخمین درسته. خوشبینانه تر هر متر مربع 3 نفر باشه جمع کل 9 هزار. مردم معترض به سبزی ها نیز همین جمعیت عکس زیر را تشکیل می دادند که بعد از پایان مراسم سبزی ها را با شعار منافق برو گم شو بدرقه کردند. البته متاسفیم که خبرگزاری های خودی این اعتراض مقدس را پوشش خبری ندادند. معلوم نیست خبرگزاری ایرنا با این ساختمان عریض و طویل در قم چه میکند. دریغ از یک گزارش تصویری...


حاشیه های مراسم تشییع:

هتک حرمت حریم حضرت معصومه(سلام الله علیها):
* احمد منتظری پسر منتظری معزول، بعد از اقامه صلاة میت دقایقی صحبت کرد و گفت: اکیدا توصیه میکنم شعار ندهید و جمعیت سریعا پراکنده شود و بعد هم گفت شب در مراسم ختم شب اول در مسجد اعظم شرکت کنید. مراسمی که ساعاتی بعد توسط حرکت خودجوش فدائیان رهبر تسخیر شد.
* اصحاب سبزپوش دجال هم بدون توجه به این سخنان با نظم خاصی که نشان از آمادگی و آموزش قبلی داشت در جمع های حدود صد نفری و با فاصله، مسیر فوق را بدون عجله طی کردند و حریم قدسی حرم را با شعار های توهین آمیز به رهبر مظلوم انقلاب و بسیج و نظام مقدس اسلامی، آلوده کردند.
* شاید این اولین بار بود که قم شاهد این فاجعه بود. مردم شهر قیام که به فرموده امام باقر(علیه اسلام) قائمین مقام حجت خدا در آخر الزمان هستند آنهم در ایام ماه خون شاهد حرمت شکنی به نائب حجت خدا بودند.
* حاشیه خیابان ارم برخی از مردم را میدیدی که اشک در چشمانشان حلقه زده بود و تنها به خاطر پیام حکیمانه رهبری بود که سکوت اختیار کرده بودند و درصدد مقابله بر نیامدند.

اخراج یاران دجال
* اما طولی نکشید که صبر مردم به پایان رسید و سیل جمعیت چند هزار نفری مردم و روحانیون قمی با شعار "شهر مقدس قم جای منافقین نیست" جمعیت سبزها را تا بیت منتظری تعقیب کردند و آنها را به سرعت پراکنده کردند.
* نماز جماعت ظهر را در خیابان ساحلی و جلوی کوچه بیت صانعی و منتظری در مقابل سبزهای بی نماز که شعار "مرگ بر ریاکار میدادند" برگزار کردند و بعد از نماز بود که سیل جمعیت با شعار "مرگ بر آخوند آمریکایی" "مرجع آمریکایی، نمیخوایم نمیخوایم" کوچه های بیوت را تسخیر کرد و اثری از سبزی ها نماند.
* جای تعجب بود جمعیت سبزها که از شهرهای دیگر آمده بودند چگونه در کمتر از یک ساعت هیچ کسی باقی نماند.
*برخی از مردم در جواب توهین سبزها به شجره طیبه بسیج شعار میدادند "اگر بسیجی نبود، ناموست اینجا نبود"، "اگر بسیجی نبود، صدام حسین بابات بود".

قم قیام کرد:
مراسم شب اول مرگ منتظری، مسجد اعظم
مراسم شب اول مرگ منتظری در تسخیر فرزندان سید علی
قرار بود طبق برنامه‌ی بیت منتظری معزول، مراسم شب اول مرگ وی، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم برگزار گردد. نماز تمام شد. در حالی که جمعیت زیادی نیز وارد مسجد می شدند تمام جمعیت فشرده ی چند هزار نفری در مسجد و صحن حیاط روبروی مسجد یکصدا و با صدایی فوق تصور آنچنان در حمایت از رهبر مظلوم انقلاب شعار میدادند که انگار ستون های مسجد می لرزید. مجری جلسه تلاش زیادی کرد تا جمعیت را کنترل کند اما آنقدر صدای شعارهای جمعیت زیاد بود که صدای مجری به گوش نمی رسید. تنها با خواندن کلام الله مجید جمعیت سکوت کرد و دوباره به خروش آمد.
جوشش جمعیت آنقدر زیاد بود که خاموش نمی شد جمعیت حروله کنان به سر و سینه میزدند و آنچنان فریاد میزدند که صدای هیچ کس به دیگری نمی رسید.
برخی از رجال که در هنگام تلاوت قرآن وارد جلسه شده بودند و برای جلسه ختم منتظری آمده بودند وقتی دیدند که هیچ خبری از افراد بیت منتظری و سبزی ها نیست مجلس را ترک کردند.
جمعیت شعارهایی علیه میرحسین و صانعی سردادند.
مردم حاضر بعد از حدود نیم ساعت شعار دادن به طرف بیت منتظری حرکت کردند. سخنرانی محتشمی در بیت منتظری مخلوع با حضور حدود 100 نفر در حال برگزاری بود. نیروی انتظامی جلوی کوچه بیت را گرفته بود. جمعیت چند هزار نفری مردم معترض دقایقی عزاداری کردند و در حالی که فریاد حیدر، حیدر سر میداند حلقه نیروهای انتظامی را شکسته وارد کوچه شدند و ساعاتی چند جمعیت داخل بیت را محاصره و شعار میداند "منافق بیا بیرون".
البته چند نفر هم از دیوار بیت منتظری بالا رفته و تعدادی از شیشه ها را شکستند. تابلوی بیت منتظری و همچنین بیت صانعی را نیز کندند. بلاخره بعد از چند ساعت حدود ساعات 9 شب جمعیت متفرق شد.

اعتراض های پی دی پی مردم قم ادامه دارد
قابل ذکر است اجتماع و راهپیمایی مردم غیرتمند قم در پاسخ به جسارت های وقیحانه دیروز، امروز سه شنبه 15 و 30 دقیقه از میدان روح الله برگزار می گردد.
دیگر بعید می دانم بتوانند مراسمی تحت عنوان مجلس ختم برای منتظری مخلوع در شهر قم برگزار کنند. مراسم شب اول که رسما تعطیل شد.


http://dolate-eslami.blogfa.com/

۲ نظر:

  1. سلام دوست عزیز . ممنونم از گزارش کامل و عالی تون . خیلی چیز ها رو نمیدونستم که با خوندن بلاگ شما فهمیدم . خیلی خیلی متأثر شدم از این همه بی حرمتی و نادانی بعضی ها . این خیلی ناراحت ککنده هسشتش که یه جمعیت 5 درصدی داره به همه ملت زور میگه . حتک حرمت اون مرحوم و آیت الله صانعی هم دیگه بد تر . ممنونم از اطلاع رسانی تون



    با درود و سپاس فراوان : شهرام

    پاسخحذف
  2. محرم تکرار مظلومیت هاست امسال در این ماه مرجع بزرگ راست قامت سبز اندیش ، آیت الله العظمی منتظری پس از یک عمر مجاهدت مظلومانه به دیار باقی شتافت

    محرم آمد و ماه عزا شد

    مه جانبازی خون خدا شد

    جوانمردان عالم را بگویید

    دوباره شور عاشوار به پا شد

    ایام بر شما تسلیت باد

    پاسخحذف