حذف دوره راهنمایی از نظام آموزش و پرورش



شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه امروز سه‌شنبه 24 آذر، دوره سه ساله راهنمایی را از نظام آموزش و پرورش حذف کرد. در جلسه امروز این شورا که با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، مقرر شد حذف دوره راهنمایی از آموزش و پرورش در طول سه سال اجرایی شود و زمان آغاز اجرای آن نیز در جلسات آینده شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب خواهد شد.


براساس مصوبه این شورا، از این پس نظام آموزش و پرورش به دو مقطع شش ساله ابتدایی و شش ساله متوسطه تقسیم‌ می‌شود. شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه امروز همچنین تصویب کرد که دوره پیش دبستانی به سیستم آموزش و پرورش رسمی کشور (دوره ابتدایی) ملحق شود و دوره پیش‌ دانشگاهی هم در قالب شش سال متوسطه درنظر گرفته شود.


حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر جدید آموزش و پرورش، حذف دوره راهنمایی را آغاز تحول بنیادین و اصلاح ساختاری درآموزش و پرورش دانسته است. به گفته وی، حذف دوره راهنمایی تصمیمی است که بر اساس تحقیقات چهار ساله انجام گرفته و در راستای فلسفه و سند ملی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش اطمینان داده است که دوره راهنمایی به معنای دوره هدایت تحصیلی حذف نخواهد شد بلکه شش ساله دوم به دو دوره سه ساله تقسیم می‌شود .


دلایل حذف دوره راهنمایی و پیش‌دانشگاهی


حاجی‌بابایی می‌گوید: به دلیل این‌که اهداف اولیه ایجاد دوره راهنمایی به فراموشی سپرده شده و در واقعیت آن اهداف به سال اول دبیرستان منتقل شده بود، دوره سه ساله راهنمایی حذف شد.


وی همچنین درباره حذف دوره پیش دانشگاهی گفت: زمانی که دوره پیش دانشگاهی تصویب شد قرار براین بود که پنج تا 10 درصد دانش آموزانی که معدل بالای 14 دارند، پس از گذراندن این دوره وارد دانشگاه شوند اما عملا این گونه نشد و پیش دانشگاهی تبدیل به یک سال تحصیلی شد .


به گفته حاجی‌بابایی، از چهار میلیون دانش آموز دوره متوسطه، یک میلیون و 500 هزار نفر در دوره‌های کار و دانش تحصیل می‌کنند که این گروه به‌دلیل نگذراندن دوره پیش‌دانشگاهی، اجازه ورود به دانشگاه را نداشتند، اما با حذف دوره پیش‌دانشگاهی و الحاق آن به دوره متوسطه، دانش‌آموزان کار و دانش هم پس از اتمام دوره، می‌توانند وارد دانشگاه شوند.


وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطر نشان کرد: با فضایی که برای حذف کنکور به وجود آمده، دیگر به دوره پیش‌دانشگاهی نیاز نیست، هرچند دروس این دوره حذف نمی‌شود و دروسی که مورد نیاز است در دوره سه ساله جایگزین می‌شوند.


حذف دوره راهنمایی به تصویب مجلس نیاز دارد


رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در واكنش به تصميم وزارت آموزش پرورش مبنی بر حذف مقطع راهنمايی از نظام آموزشی اظهار داشت: اين اقدام بدون جلب نظر مجلس خلاف قانون است.

علی عباسپور، نماينده تهران با تاكيد بر اينكه مجلس از ظرفيت قانونی خود در اين موضوع استفاده خواهد كرد، افزود: طبق ماده شش قانون شورای عالی آموزش و پرورش، مصوبات اين شورا در مورد اهداف نظام آموزشی كشور بايد به تصويب مجلس برسد.

وی گفت که مصوبه شورای ‌عالی آموزش و پرورش تاكنون به مجلس فرستاده نشده است و خاطرنشان کرد: ما مشكلات موجود در نظام آموزشی را تاييد می‌‌كنيم و قبول داريم كه با توجه به ارتقا سطح فكری جامعه و خانواده‌ها، نيازمند تغيير نظام آموزشی هستيم اما اين امور بايد از كانال‌های قانونی خود پيگيری شود.

۲ نظر:

  1. فراخوان و اطلاعیه " سازمان معلمان ایران " در مورد برگزاری سومین انتخابات شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران

    پاسخحذف
  2. سلام
    جالبه!
    با اجازه این مطلب رو لینک دادم

    پاسخحذف