دخیل بستن،میراث جاهلیت

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این كه افرادی كه به زیارت مشاهد مشرفه نائل می شوند باید از اعمالی نظیر دخیل بستن و قفل زدن پرهیز كنند،‌اظهار داشت: دخیل بستن از آثار فرهنگ جاهلی است و هیچ دستوری به آن در منابع دینی وجود ندارد.
به گزارش رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر قرآن خود كه با حضور صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: پیامبراكرم(ص) خود را جوادترین و با سخاوت ترین افراد معرفی كرده اند، زیرا ایشان افزون بر انفاق مادی، عقل و معرفت و علم هم می بخشند.
وی همچنین به آموزه‌های اسلامی در خصوص مسائل خانوادگی اشاره كرد و بیان داشت: اطلاع از وضعیت همسایه ها و دست گیری از افرادی كه دارای شرافت هستند، از دستورات اخلاقی مورد تاكید اسلام است.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشار ه به اینكه قربانی كردن یكی از سنت های پسندیده الهی است، گفت: سنت قربانی كردن در تمامی امت های پیشین بوده است و البته این ما هستیم كه به قربانی كردن نیاز داریم و خداوند از آن بی نیاز است.
وی با اشاره به اینكه خداوند به تقوای ما نیاز ندارد بلكه ما محتاج تقوا هستیم و تقوا به سوی خداوند بالا می رود، بیان داشت: بالا رفتن تقوا به معنای بالا رفتن متقی است و بین عبد و خالق راهی است كه صراط مستقیم عنوان می شود.
وی با اشاره به اینكه (صعود) به معنای بالا رفتن و (نیل) رسیدن است، ادامه داد: حركت به سمت خداوند است اما هركسی به مقام (دنی فتدلی) نمی رسد بلكه هر كس به درجه ای كه به واسطه عملش ساخته است، می رسد.
این استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: هر انسانی در سیر خود به جایگاه خاص خود می رسد و آن جایگاه صفتی از هزاران صفت خداوند همچون رحمان، كریم، منان و... است.
وی با اشاره به اهمیت تقوا و اینكه داشتن تقوا در انجام اعمال عبادی كافی است، گفت: در زمان جاهلیت افرادی كه قربانی می كردند، خون قربانی را به خانه خدا می مالیدند كه در قرآن تقوا شرط قبول عبادات معرفی شده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: افرادی كه به زیارت مشاهد مشرفه نائل می شوند باید از اعمالی نظیر دخیل بستن و قفل زدن پرهیز كنند؛ زیرا دخیل بستن ازآثار فرهنگ جاهلی است و هیچ دستوری به آن در منابع دینی وجود ندارد.
"

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر