از دیدگاه اسلام و قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) فلاح، رستگاری و سعادت برای انسان، تنها از طریق توحید و زندگی توحیدی است که تأمین میشود و به همین دلیل است که پیامبر اسلام(ص) دعوتش را با این شعار و جمله بسیار عمیق و بلند توحیدی قولوا لااله الا الله تفلحوا آغاز نمود و بدینوسیله به جهانیان اعلام داشت که راه سعادت و رستگاری انسان تنها در زندگی براساس باور به توحید هستی است که تأمین میشود.
حال چنانچه در این کلام امیرالمؤمنین(ع) هنگام ضربت خوردن که فرمود فزت و رب الکعبه ؛ به خدای کعبه رستگار شدم و به آخرین مرحله وصول و لقاء و سعادتخود رسیدم دقت کنیم، پی میبریم که آن حضرت در این سخن، میان ضربت خوردن و شهادت و میان رستگاری، رابطه برقرار نموده است و شهادت خودش را عامل سعادتش معرفی نموده است.
از طرفی هم میدانیم که اسلام و پیامبر اکرم(ص) در آن جمله توحیدی میان توحید و فلاح و رستگاری انسان رابطه برقرار نموده، عامل وصول به سعادت را برای انسان اعتقاد به توحید و عمل براساس آن معرفی کرده است.
نتیجه میگیریم که باید ملازمهای میان شهادت و توحید برقرار باشد که حضرات معصومین(ع) هردوی آن عناوین را عامل رستگاری و سعادت انسان معرفی نمودهاند و باید که شهادت یکی از منازل و مراحل توحید باشد و یکی از عوامل وصول به مقام توحید.
از دیدگاه عرفان اسلامی، مراد از توحیدی که تأمینکننده کمال و سعادت انسان است، طی مراحل فناء در توحید میباشد. این مراحل عبارت است از:
.فناء افعال انسان در اراده حقتعالی یا توحید افعالی.
..فناء صفات و ملکات انسان در صفات حقتعالی یا توحید صفاتی.
...فناء ذات انسان در ذات حقتعالی یا توحید ذاتی.
مراحل فناء در توحید در واقع همان مراحل اصلی کمال و سعادت آدمی است و با وصول به توحید ذاتی و فناء در توحید ذاتی است که نهایت سعادت برای عارف حاصل میشود.
تقریرات از نویسنده محترم این نوشتار وزین تشکر می کند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر