ربنای قرآن یا ربنای شجریان

ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی خواند . صاحبدلی بر او بگذشت

گفت : تو را مشاهره چندست ؟

گفت : هيچ .

گفت : پس اين زحمت خود چندان چرا همی دهی ؟

گفت : از بهر خدا می خوانم .

گفت : از بهر خدا مخوان

گر تو قرآن بدين نمط خوانـی

ببــــــری رونــــــق مسلمانـی

در جامعه ای که همه چیز با نگاه سیاست تجزیه و پذیرفته می شود ، نگاه به قرآن هم سیاسی می شود اثربخشی معنوی آن درصورتی که با اهداف سیاسیون ظاهربین مغایرت داشته باشد ؛ نباید به نظر بیاید . در جامعه ای که هدف مدیریت ارشدجامعه ، حذف رقیب با هر بهانه باشد ، هر رفتاری و هر شنیداری باید با مجوز سیاسیون حاکم ارائه شود . قبول و یا عدم قبول اعمال مردم در پیشگاه خداوند هم ، بستگی به نگاه سیاسیون غالب دارد ! اگر آنان بپسندند، خداهم می پسندد و اگر مقبول نیفتد ، در درگاه خداوند هم پذیرفته نیست.

« ربـنـــا » یک کلام خداوندی است که با صوت گیرا و اثر بخش محمدرضا شجریان خوانده شده است « گر تو نمی‌پسندی تغییر کن قضا را » و به عنوان یک اثر معنوی ملی در فرهنگ و رفتار و حافظه روزه داران پیر و جوان ایران ثبت شده است و نمی توان آن را از خاطر و خاطره های روزداران و نمازگزاران تشنه به آب گوارا و شیفته به دعای اثربخش به وقت افطار جدا کرد. مگر هرکه خوب می خواند باید ما را قبول داشته باشد تا به خوبی صوت و الحان او رضایت بدهیم.

مگر از گذشتگان ؛ عبدالباسط و منشاوی و ازقاریان معاصرمصر ... و دیگر قاریان عرب ( زنده و مرده ) همگی آنان سینه زن، زیر علم و بیرق ما بوده ویا هستند که صدای آنان را از رادیو و تلوزیون پخش می کنیم؟ ممکن است گفته شود آنان چون مخالف نیستند و مخالفتی با روش مدیریتی ما ندارند ، ایرادی در پخش صدایشان نسیت!... واین همان توجیه است که انسان همیشه برای خود دارد.

آن نماینده روحانی مجلس و حامی دولت وقتی به خبرنگار صداوسیما می گوید : من از شنیدن صدای ربنای شجریان حالم به هم می‌خورد. باید در خود جستجو کند که چرا با شنیدن صدای قران، حال او را به هم می خورد و ترش می کند، مگر دیگران که مجبورند صدای نکره و نتراشیده امثال او را ( بلانسبت مراجع معظم )هر روز و هر شب از صدا و سیما بشنود، چه گناهی مرتکب شده اند که باید ،تحمل اصوات ناخوشایند آنان را داشته باشند و دم نزنند و تحمل کنند! یعنی سیاست و حفظ قدرت برای حزب و گروه خود ، آن قدر مهم است که شنیدن صدای قران در بعضی موارد ، چندش آور شود؟

« مناجات ربنـــا» مال شجریان نیست ، کلام و لفظ خداوند است ، گفتگوی از دل برآمده ی بنده، با خداست و اوبه زیان آورده است ،و اجرا کرده است اکنون یک اثر هنری ملی و ماندگار همه ایرانیان است ؛ چرا باید آن را سیاسی کرد ؟ چرا باید این نغمه داودی را از مردم پنهان کرد و به بهانه مخالفت و بی محبتی به شجریان صدای هر ناخوش آوازی را به مردم تحمیل کرد؟....

چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

واژه ها را باید شست .

واژه باید خود باد، واژه باید خود باران باشد.

.....

۳ نظر:

  1. درود
    در گرماگرم جنگ صفین و پیکار حق و نفاق ، وقتی که بر سر قرآن های کاغذی جدالی سخت در گرفته بود ...
    به ناگاه ندایی بر آمد :
    " انالحق "
    اما ...

    پاسخحذف
  2. هر کس به طریقی دل ما میشکند
    بیگانه جدا دوست جدا میشکند
    بیگانه گر میشکند حرفی نیست
    از دوست بپورسید که چرا می شکند

    پاسخحذف
  3. سلام دوست دیرین و نیکو گزینم
    نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

    نه هر که آینه سازد سکندری داند

    نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست

    کلاه داری و آیین سروری داند

    تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن

    که دوست خود روش بنده پروری داند

    غلام همت آن رند عافیت سوزم

    که در گداصفتی کیمیاگری داند

    وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی

    وگرنه هر که تو بینی ستمگری داند

    بباختم دل دیوانه و ندانستم

    که آدمی بچه‌ای شیوه پری داند

    هزار نکته باریکتر ز مو این جاست

    نه هر که سر بتراشد قلندری داند

    پاسخحذف