تلاش آموزش‌و‌پرورش براي اسلامي‌تر شدن مدارس

ايلنا: معاون وزير و رئيس‌ سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اعلام خبر برگزاري همايش ملي رويكرداسلامي در آموزش و پرورش با همكاري حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها گفت: به صورت كلي هدف غايي ما اسلامي‌تر شدن هر چه بيشتر مدارس و البته هدف آني ما در اين همايش توليد نظريه براي رويكرد اسلامي در آموزش و پرورش است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام والمسلمين محي‌الدين بهرام محمديان در نشست خبري خود به تشريح اهداف همايش ملي رويكرد اسلامي در آموزش و پرورش، نوآوري‌ها و تجربه‌هاي موفق در مدارس پرداخت و در پاسخ به خبرنگار ايلنا كه هدف كلي شما از برگزاري همايش‌هاي اين‌چنيني و طرح‌هايي از قبيل واگذاري مدارس به حوزه‌هاي علميه چيست؟، گفت: با توجه به وضعيت فعلي آموزش و پرورش رضايت و نارضايتي ما نسبي است و هزينه‌هايي كه تاكنون براي بهتر شدن وضعيت آموزش و پرورش انجام داده‌ايم بايد بررسي شود و بايد بدانيم خروجي‌هاي آموزش‌و پرورش بايد هم‌تراز با پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي باشد.
وي با اشاره به اينكه در برخي از پايه‌هاي تحصيلي افت تحصيلي داريم و بايد به مولفه‌هايي توجه كنيم كه چرا افت تحصيلي به وجود مي‌آيد. ما معتقديم هم‌اكنون يكي از ايرادهايي كه به آموزش و پرورش وارد است تكيه بر حافظه‌محوري است و در آموزش ما بايد به سمت آموزش فلسفه، حكمت حركت كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه وحدت ملي، اقتدار ملي و حاكميت ملي سه هدف ثانويه آموزش و پرورش در رويكرد اسلامي است، گفت: اينها همه به اين معنا نيست كه تاكنون ما در مدارس و آموزش و پرورش اين مسائل و اهداف را نداشته‌ايم و امروز به فكر آن افتاده‌ايم بلكه به معني آن است كه بايد اين مسائل را تقويت كنيم. وي در پاسخ به ايلنا تاكيد كرد: هدف غايي ما بر طرح‌هاي اين‌چنيني اسلامي‌تر شدن آموزش و پرورش و مدارس است و در اين همايش‌ نيز اهداف آني ما توليد نظريه براي رويكرد اسلامي در آموزش و پرورش است.
وي در پاسخ به ديگر سئوال خبرنگار ايلنا، كه در همايش رويكرد اسلامي در آموزش و پرورش از تجربه‌هاي حوزه‌ علميه استفاده شده است، گفت: در توليد نظريه و نظريه‌پردازي از تجربيات و دستاوردهاي حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها استفاده مي‌كنيم.
وي با انتقاد از نگاهي كه در آموزش و پرورش در طول چند سال اخير حاكم است، گفت: در طول چند سال اخير هر كس بر اساس تجربه و آزمون و خطا روشي را انتخاب كرده است و در مديريت كلان نيز آن را به كار برده و بر اين اساس نيز برخي از تحقيق‌ها و دگرگوني‌ها ناشي از اين بوده كه در بيشتر موارد متكي بر سليقه بوده‌ايم.
وي درباره اهداف اين همايش گفت: زمينه‌سازي براي تدوين نظريه‌ اسلامي و مديريت آموزش و پرورش، نوآوري و استفاده از تجربه‌هاي موفق مديران مدارس و شناخت نيازهاي تحقق مديريت اسلامي از جمله اهداف ما در اين همايش است.
وي در پاسخ به سئوالي كه آيا تاكنون مدارس ما اسلامي نبوده كه اكنون مي‌خواهيم آن را با رويكرد اسلامي مديريت كنيم، گفت: خير اين چنين نيست مدارس ما تاكنون اسلامي بوده اما مي‌خواهيم آنها را تقويت كنيم و بعد از 30 سال بايد تجارب خود را مدون كنيم كه تا امروز مدون نبوده است و در برخي از تجربه‌ها نيز شكست خورده‌ايم و اكنون مي‌خواهيم زمينه‌سازي لازم را براي سيستم مديريت اسلامي در آموزش و پرورش انجام دهيم.
وي مدارسي همچون مدرسه شهيد مطهري و مدرسه جامع تعليمات اسلامي را از مدل‌هاي مورد نظر در اين همايش معرفي كرد و افزود: برخي از مدارس از قبل از انقلاب به عنوان مدارس اسلامي معروف بوده‌اند مثل مدرسه شهيد مطهري كه صرفا به رشته‌هاي معارف اسلامي مي‌پرداخت و مثل مدرسه جامع تعليمات اسلامي در زمان قبل از انقلاب كه در غالب رشته‌هاي نظري فعاليت مي‌كرد. هم‌اكنون نيز ما به دنبال مديران و مسئولان اين مدارس رفته‌ايم تا بدانيم كدام يك از تجربياتشان موفق بوده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر