اساسنامه انجمن اوليا و مربيان 40 سال عقب‌تر از آموزش‌وپرورش كنوني است

به گزارش خبرنگار سرويس «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميررضا حاجي بابايي در همايش انجمن اوليا و مربيان با تاكيد بر جايگاه اين انجمن، گفت: انجمن اوليا و مربيان همزمان با سرعت و تغييرات آموزش و پرورش پيش نرفته و ما معتقديم اساسنامه اين انجمن بايد تغيير كند و نوع مديريت و قدرت مدارس بايد متحول شود.

وي ادامه داد: در نظام تعليم و تربيت مهمترين بخش پيشگيري، مصونيت و ايجاد امنيت است و در سال‌هاي اخير ما شاهد بي‌سابقه‌ترين اتفاق در طول تاريخ تعليم و تربيت ايران بوده‌ايم و آن برداشت چهار ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي ساخت مدارس بوده است كه اين امر نشان از توجه مسوولان به امر تعليم و تربيت و در راس آن آموزش و پرورش دارد.

وزير آموزش و پرورش گفت: تا چهار سال آينده دغدغه‌اي به نام مدرسه نخواهيم داشت و برنامه‌هاي اوليه آن را از همين استان تهران كه بيشترين مدارس فرسوده را دارد آغاز شده است.

وي با بيان اين كه دانش‌آموزان سرمايه‌هاي بزرگ حاكميت هستند، گفت: ما مي‌خواهيم دانش‌آموزي تربيت كنيم كه افتخار حاكميت، آموزش و پرورش و خانواده‌ باشد و در اين راه به اوليا نياز داريم، چرا كه بحث انجمن اوليا و مربيان در ساختار فكري وزارتخانه بسيار حائز اهميت است.

حاجي بابايي اظهار كرد: رشد دانش‌آموز نيازمند مولفه‌هاي متعددي است از جمله خانواده ، مدرسه و معلم و چنانچه اين‌ها در كنار هم و در يك سو حركت كنند شاهد رشد كامل و تعالي دانش‌آموزان خواهيم بود.

وي گفت: خطرناك‌ترين مولفه براي يك دانش‌آموز اين است كه بين يافته‌هاي خود از مدرسه و خانواده‌ تعارض ببيند، در حالي كه اگر ارتباط بين خانواده‌ و مربيان در انجمن يكسو تعريف شود، مسلما چنين تعارضي پيش نخواهد آمد و اين مساله جايگاه مهم انجمن اوليا و مربيان را تبيين مي‌كند.

حاجي بابايي درباره واگذاري مدارس به بخش خصوصي گفت: برخي‌ها مدام مي‌گويند كه مدارس را به بخش خصوصي واگذار كنيد، در حالي كه به اعتقاد ما به مدارس نبايد همانند يك شركت يا خودروسازي نگاه شود. از نگاه تعليم و تربيت مدرسه بايد به شخصي واگذار شود كه با ايمان به خدا تنها به تعليم و تربيت مي‌انديشيدند و نوع مديريت در مدرسه با مديريت روزمره متفاوت است.

حاجي بابايي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: جامعه وام‌دار معلم است و بدون معلم جامعه معنا ندارد، چرا كه شقاوت‌ها و سعادت‌ها در رابطه با معلم تعريف مي‌شود و جايي را نمي‌توان تعريف كرد كه هم عرض آموزش و پرورش باشد، چون جايگاه آموزش و پرورش بي‌بديل است.

وي ادامه داد: ما در حال ثروتمند شدن هستيم و در اين راه گام‌هاي بلندي برداشتيم، وقتي پژوهشگر سه به فضا مي‌رود به دنيا پيام مي‌دهيم كه ما در فضا حضور داريم يا وقتي سخن از سلول‌هاي بنيادين و يا فناوري هسته به ميان مي‌آيد نشان از يك اقتدار بلند و يكي از عوامل توليد ثروت و توسعه ملي اقتدار است.

حاجي بابايي گفت: امروزه كشورها در جايي سرمايه‌گذاري‌ مي‌كنند كه داراي اقتدار باشد، چرا كه امنيت هم در امتداد اقتدار قرار گرفته است و زيرساخت همه اين اقتدارهاي ملي در آموزش و پرورش شكل مي‌گيرد، چون دانشمند‌ان ما زماني دانش‌آموز بودند و بعد دانشجو شدند و در سايه تعليم و تربيت به اين جايگاه‌هاي رفيع رسيدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر