سخنان آیت الله جوادی آملی و آیت الله امینی

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: هنر، اگر هنر صادق و حقیقی باشد، هنر اسلامی است و هنر غیر اسلامی در جهان وجود ندارد.
به گزارش ايلنا، آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دو عنصر محوری «فرهنگ و ارشاد» بنا شده لذا از اهمیت بالایی برخوردار است.
وي با اشاره به اهمیت هنر در فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،اظهار داشت: برای پیاده کردن هنر اسلامی نیازمند تاسیس دانشکده‌ها و موسسات تخصصی هنری وابسته به وزارت فرهنگ هستیم تا با برنامه‌ریزی دقیق و تربیت دانش آموختگان هنرمند و مسلمان، وضعیت هنر در کشور را سامان دهی کنند.
جوادی‌آملی تاکید کرد: آنچه غرب به عنوان هنر معرفی می کند هنر نیست چون هنر فقط اسلامی است و هنر غیر اسلامی وجود ندارد.
وي تصریح کرد: هنر غیر اسلامی وجود ندارد چون بنا به آیات قرآن کریم سه ضلع علم، عالم و معلوم همگی از خداوند منان نشات گرفته است و هنر نیز یکی از علوم هستی است که از خداوند نشات گرفته لذا اصلا هنر غیر اسلامی وجود ندارد.
اين استاد حوزه خاطرنشان كرد: هر علمی اگر علم به شمار آید باید نشان دهنده و تبیین کننده آثار و نشانه‌های خداوند باشد وگرنه علم نیست.
وي تصریح کرد: بشر روابط میان علوم و نظام‌های هستی را کشف می‌کند و خودش علم را نمی‌سازد، علم مخلوق خدا است و نمی‌توان علم را بشری دانست لذا تفکر غربی‌ها در بشری بودن دانش اندیشه‌ای باطل و غلط است.
جوادی‌آملی گفت: هنر در این نیست که انسان تخیلات و اوهام خود را به محسوسات تبدیل کند هنر این است که معقولات را شناخته در فرآیندی بعد از گذراندن معقولات از اوهام و تخیلات، آن را به محسوسات تبدیل کند.
وي ادامه داد: محسوساتی که از تخیلات و اوهام نشات می‌گیرد، هنری جز همین هنر غربی نتیجه نمی‌دهد ولی هنری که از معقولات نشات گیرد هنر واقعی و اسلامی است که هنرمندان باید به آن توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند جامعه را تغذیه کنند.
جوادي آملي اتاكيد كرد: غربی‌ها در سه عنصر اصلی نظام تکوین، یعنی علم و عالم و معلوم دست برده و بخش‌هایی از آن را سرقت کرده‌اند؛ یعنی غربی‌ها این سه ضلع نظام تکوین را خالی از خداوند معرفی کرده است و حتی این سه محور را به بشر نسبت داده و بشر را خالق این سه محور مهم می داند.
وي در پايان گفت: علم، چراغ بشر است و او را در پیمودن راه، راهنمایی و هدایت می‌کند اگر این چراغ ساخته دست بشر بود چرا زمانی که فرتوت و پیر می‌شود نمی تواند از خاموش شدن این چراغ جلوگیری کند و فراموشی او را فرا می گیرد.

******************************************
*****************************************

ایسنا: خطيب جمعه‌ قم گفت: آحاد ملت و كساني كه به اين نظام ايمان دارند بايد در حفظ و پشتيباني ولايت كوشا باشند.

آيت‌الله اميني در نماز جمعه‌ اين هفته قم با قدرداني از حضور گسترده‌ مردم در راهپيمايي 9 دي و اظهار وفاداري به مقام ولايت و اعتراض به حرمت شكنان عاشورا گفت: ‌مردم ما در اين تظاهرات مشت محكمي به دهان ياوه‌گويان خارجي زدند و به دشمنان خارجي گفتند كه ما به نظام وفادار بوده و از آن حمايت و پشتيباني مي‌كنيم.

وي اظهار داشت: ولايت فقيه بزرگترين ركن نظام ما است و در قانون اساسي جايگاه رفيعي دارد و وظيفه آحاد ملت و كساني كه به اين نظام ايمان دارند در اين است كه ولايت را حفظ كنند.

آيت الله اميني با بيان اين كه آنچه كه ما داريم از ولايت فقيه است گفت: در پيروزي انقلاب آنچه كه موجب پيروزي نظام ما شد اين بود كه امام راحل در راس امور بود و مردم حكم وي را حكم ولايي و واجب ولايي مي‌دانستند و ما بايد به هر طريق ممكن ركن ولايت فقيه را حفظ كنيم.

وي خواست الهي، ولايت فقيه، اطاعت از رهبري و وحدت و اتحاد را از جمله موجبات پيروزي انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: پيروزي انقلاب اسلامي خواست خداوند بود كه با وجود ولايت و رهبري امام و اطاعت مردم از وي و وحدت و يكپارچگي و خواست مشتركي كه بين مردم وجود داشت موجبات پيروزي انقلاب را فراهم كرد.

آيت‌الله اميني افزود: متاسفانه در حال حاضر ولايت فقيه، اطاعت از رهبري و اتحاد مردم ما مورد حملات دشمن خارجي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: دشمنان با انواع حيله‌ها و از طريق دامن زدن به اختلافات و تبليغات خود و ايجاد بدبيني مردم نسبت به يكديگر سعي دارند تا وحدت و يكپارچگي را از مردم ما بگيرند.

خطيب جمعه‌ قم با بيان اين كه دشمنان حتي اختلافات را به داخل حوزه‌هاي علميه برده‌اند، گفت: آيا درست است كه در حوزه علميه كه حامي نظام است، اختلاف وجود داشته باشد.

وي در ادامه خطاب به گويندگان، نويسندگان، اصحاب تريبون، نخبگان و كساني كه حرف و سخن آنان در مردم تاثير دارد بيان داشت: عزيزان ، سروران، بزرگان اختلافات جزئي را دامن نزنيد كه خدا مي‌داند اين به صلاح كشور و نظام ما نيست.

وي ادامه داد: اگر دامن زدن به اختلافات موجب لطمه به نظام شود همه ما در آخرت مسئول خواهيم بود.

وي تاكيد كرد: آقايي كه تريبون در دست داري خداوند اين تريبون را در اختيار تو قرار داده است و تو بايد با آن براي ايجاد وحدت كوشش كني نه اين كه باعث ايجاد تفرقه شوي.

آيت‌الله اميني در ادامه با بيان اين كه شعار من نيز مرگ بر ضد ولايت فقيه است، گفت: اما من مي‌گويم همان طور كه رهبري فرموده است افراد را به دليل اختلاف نظر ضد ولايت فقيه معرفي نكنيد.

وي ادامه داد: با كساني كه ضد ولايت فقيه هستند بايد برخورد شود اما تعداد اين افراد اندك هستند و نبايد آنها را بزرگ كرد.

خطيب جمعه‌ي قم افزود: نخبگان، بزرگان و دلسوزان نظام مردم را به يكديگر نزديك كنند و به گونه‌اي نباشد كه با يك حركت موجب دوري مردم و ايجاد تفرقه در بين آنها شوند.

آيت‌الله اميني در ادامه با اشاره به حادثه‌ي 19 دي(قيام خونين مردم خون در سال 1356) بيان داشت: اين حادثه حادثه‌ي بسيار عظيمي بود و كساني كه اين حادثه‌ي عظيم را آفريدند و در اين روز به شهادت رسيدند بايد بر آنها درود فرستاد.

همچنين آيت الله اميني در خطبه‌هاي اول نماز جمعه به بيان مشكلات ازدواج جوانان پرداخت و با اشاره به افزايش مهريه در ازدواج گفت: يكي از بزرگترين مشكلاتي كه موجب تاخير ازدواج جوانان شده است اصراف ، تبذير و تجمل گرايي در مسايل ازدواج است.

وي با بيان اين كه مسابقه‌ ازياد در مهريه يكي از مصاديق تاخير در ازدواج جوانان است افزود: آنچه در اسلام در مورد مهريه آمده است رعايت حد اعتدال است و مهريه يك سنت اسلامي است و بدين معناست كه مردي كه مي‌خواهد با زني زندگي كند مبلغي را كه در حد توان دارد به عنوان صداق به وي بدهد.

آيت‌الله اميني با بيان اين كه مهريه چيزي نيست كه با آن زن را بخرند تاكيد كرد: صداق به معناي صداقت مرد نسبت به همسرش است.

وي در ادامه با اشاره به اين كه در مقدار مهر حد معيني در شرع تعيين نشده است گفت: در بعضي از روايات آمده كه حداقل مهريه كمتر از ده درهم نباشد و حداكثر نيز تعيين نشده است.

وي ياد آور شد: اگر مي‌خواهيم مشكلات ازدواج جوانان حل شود، بايد از زياده‌روي در مهريه خودداري كنيم زيرا ازدياد در اين امر مصاديق اصراف و گناه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر