پویایی و ایستایی جنبش سبز

نگاهی به حرکت و پویایی دیروز و ایستایی و مانایی امروز جنبش سبز

درصورتی که وضعیت فعلی ادامه پیدا کند ؛ مخالفت ها و نقدهای طرفداران داخلی جنبش سبز به دولت دهم در حالت ایستایی و سکون است و ممکن است به مرور زمان به فراموشی سپرده شود ، به عبارتی دیگر اعتراضات از مرحله اقدام به مرحله کلام و سپس به مرحله ذهنی و تفکری رسیده است ، رهبران اصلاحات در بایکوت مطلق خبری و اظهارنظر در عرضه دیدگاه های خود به مخاطبین و اجتماع هستند ، فرصت برای اقدام مخالفان علیه سران جنبش سبز فراهم شده است؛ در بی تفاوتی و بی خبری جامعه ، بهتر می توان به اهداف خود رسید . با تغییر صورت مسئله اهداف اعتراضات ، زمینه های لازم برای آماده کردن ذهن اجتماع، برای دستگیری و محاکمه " موسوی و کروبی " مهیا می شود ، گفته شده است که دفتر رئیس جمهوری، در حال تنظیم و ارسال شکایت نامه علیه آیت الله صانعی به دادگاه ویژه روحانیت است کاری که در تاریخ انقلاب سابق ندارد و به راحتی " مرجعیت به محاکمه کشیده می شود." حتی اگر این اقدام ضورت نگیرد با اعلام عمومی خبر ، حرمت وجایگاه مرجعیت شیعه شکسته شد.

در این موقعیت، زمان به نفع اصولگرایان تندرو پیش می رود . اما یک فرصت برای پویایی و حرکت جنبش سبز باقی مانده است ، و با از دست رفتن این فرصت ، ممکن است به این زودی ها موقعیتی برای خود نمایی و اظهار وجود طرفداران سبزپوش ، پیدا نشود و اگر نتوانند در این فرصت توان و قدرت اجتماعی خود را نشان بدهند ، به مرور زمان به خاموشی و فراموشی سپرده می شوند.

در موقعیتی که رهبری اعتراضات و جنبش سبز به دست " رهبران ناشناخته اینترنتی" افتاده است و آنان ، با دعوت های همه جانبه و مجهول ، روز جمعه و روز قدس را به روز حضور خود در عرصه اجتماع تبدیل کرده اند، و این حضور را، تنها فرصت برای تقویت پویایی خود معنی کرده اند . چون حمایت صریح رهبران اصلاحات را به دنبال ندارد، نمی توان به توانایی و حرکت موثر سبزپوشان امیدوار بود !! چرا که در میعادگاه های ملی و مذهبی نمی توان حضور جامعه را به توان و قدرت و نفوذ کلام خود تعبیرکرد. آیا نام و تأثیرگذاری جنبش سبز در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یک اعتراض چند ماهه موقت ثبت و پرونده آن به خاطر حفظ وحدت بسته خواهد شد!؟

شواهد نشان می دهد، احترامی که اصلاح طلبان معتدل برای جایگاه و سخنان رهبری قائل هستند ؛ در وضعیت فعلی ، هرگونه اعتراض بحران زا، علیه دولت دهم را به صلاح مسیر اصلاح طلبی نمی دانند و ترجیح می دهند که در سکوت باقی بمانند و اعتراضات مقطعی و صرفاً کلامی داشته باشند به همین خاطر است که آنان ، حرکت اعتراضی مردم را هدایت نمی کنند و اعتراضات را خودجوش می دانند و دخالت آشکارخود را از اقدامات معترضین انکار می کنند و هیچ گونه اظهار نظر و پاسخی در جواب سئوال " در وضعیت فعلی چه باید کرد؟" ارائه نمی شود!!

می توان گفت، بعداز راهپیمایی سراسری روز قدس و بعداز عیدفطر ، تندروها ؛ زمان و فرصت اقدام علیه " کروبی و موسوی " خواهند داشت .ولی مشخص نیست؛ زمینه سازی برای دستگیری و محاکمه آنان به راحتی ذستگیری اصلاح طلبان قبلی است . البته با دیدار بیت حضرت امام (ره) با دکتر بهشتی که مشاور ارشد موسوی است ، پیغام به عکس العمل به این چنین اقدامی داده شد. باید دید که ریش سفیدان سیاسی و مذهبی چه اندازه توان کنترل و مدیریت اقدامات آینده مخالفان علیه اصلاح طلبان دارند. و توان تأثیرگذاری آنان را در معادلات جامعه مشاهده کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر