نگاهی به وبلاگ نویسی کرمانشاهیان

در این نوشتار مختصر ، نگاهی دوستانه ، اما انتقادی و با بیان نقص ها ، به وبلاگ و وبلاگ نویسان کرمانشاه خواهیم داشت . اگر چه موضوع نقد حکم می کند که با بیان مصداق ها به بررسی موضوع پرداخته شود ، اما سعی بر این است تا حد امکان نام وبلاگ و یا سایتی برده نشود . چون فضای فرهنگی اجتماع و مخاطبین این نوشتار ؛ ممکن است این مطالب را با حب وبغض سیاسی دریافت کنند و مقصود اصلی در تقریر مطالب به دست نیاید و نقد را در معنی مخالفت و معارضه به کار ببرند ،لذا سعی بر کلی گویی خواهد بود .

فضای مجازی در استان کرمانشاه نتوانسته است به همراه دیگر استان ها در عرصه داده های اینترنتی ، به رشد قالب و محتوی در وبلاگ نویسی سیر کند، ادارات کرمانشاه و بخصوص آموزش وپرورش کرمانشاه از لحاظ خبررسانی اینترنتی ضعیف و ناتوان و کم سلیقه هستند و می توان گفت ؛ در آموزش وپرورش استان ، اگر به دنیای مجازی و اینترنت پرداخته می شود ، سلیقه و علاقه بعضی مدیران و معلمان مدارس است و مدیریت سازمان ، در این خصوص به سیاست گذاری نپرداخته است! نمونه این ادعا، استفاده نکردن بیشتر مدارس متوسطه استان، از فراورده های نرم افزاری در مدارس ودر کلاس درس است به این دلیل که ؛ نه دانش آموزان اطلاعات کامپیوتری و اینترنتی دارند ونه مدارس فضای لازم برای استفاده از این امکانات در احتیار دارند و معلمان فرصت استفاده و بهره برداری از آموزش ها ندارند.

وبلاگ نویس در کرمانشاه بیستر جنبه شخصی و فردی دارد تا اداری و گروهی وسازمان یافته وهدفمند!! آن چنان که ، در استان یک سایت وپرتال مرکزی برای اطلاع از وضیعت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مردم ، وجود ندارد تا نخبگان استان و افراد اهل قلم و دانشگاهی و سیاسیون محلی برای بیان دیدگاه های خود با آن ارتباط داشته باشند. نمایندگی ایسنا ویا ایرنا و....همه وهمه ، با توجه به امکانات و فرصتی که در اختیار دارند شاید از بعضی از وبلاگ نویسان کرمانشاهی عقب مانده تر باشند. به همین خاطر می توان گفت وبلاگ نویسی در کرمانشاه ، از جهت قالب و محتوی ، در مرحله اولیه رشد و تکامل وشکل گیری است.

در استان پایگاه خبری مستقلی که بتواند ، موضوعات سیاسی روز را تحلیل و مطالب را به راحتی برای مخاطبین بیان وعرضه کند وجود ندارد. بیان اخبار ، صرفا جنبه گزارش کار و اقدامات اجرایی روسای ادارات است و کمتر اخبار وگزارش های اجتماعی و نشست های فرهنگی و یا سیاسی عرضه می شود . به همین دلیل ؛ ارائه مقالات در موضوعات متنوع سیاسی و فرهنگی وعلمی از افراد اهل قلم دیده نمی شود شاید به خاطر در امان بودن از عوارض اجتماعی بیان دیدگاه افراد باشد .


وبلاگ نویسان کرمانشاهی بیشتر مصرف کنندگان اخبار و تحلیل های ، متحدان سیاسی مرکز نشین خود هستتنند و شما می توانید یک خبر را در بیش از ده وبلاگ استان به صورت تکراری بخوانید و ببینید. بعضی از سایت ها و وبلاگها ، اگرچه با ابتکار و زحمت جوانان پرتلاشی راه اندازی شده اند ،اما تمام مطالب آنان، کپی برداری اخبار و تحلیل های دیگرسایت ها است. که کاربران ظریف، آن مطالب را ازقبل، خوانده و از آن اطلاع یافته اند. به همین دلیل بازدید کنندگان وبلاگ های استان کمتر است. همچنین به موارد زیر که به صورت فهرست اشاره می شود ؛ می توان به عنوان نقایص وبلاگ نویسی در استان اشاره کرد :

- عدم دسترسی وبلاگ نویسان کرمانشاهی به منابع خبری استان برای تحلیل وبیان مطالب.

- عدم آشنایی بیشتر وبلاگ نویسان ،با پردازش وارائه خبر .

- عدم همکاری افراد اهل فکر با وبلاگ نویسان کرمانشاهی در ارائه مقلات مفید.

- چون بیشتر وبلاگ ها و سایت های کرمانشاه جنبه شخصی وفردی دارند؛ معمولا مدیران سایت ها فرصت کافی برای توجه به مطالب عرضه شده ندارند.

- بعضی از اخبار بیان شده معمولا بر مبنای شایعات و یا همان مسموعات است و چون منابع مستندی ندارند و چند روز بعد تکذیب می شود.

- در بعضی از وبلاگ ها بیان خصومت های شخصی و اختلافات محلی نمود بیشتری دارد.

- کرمانشاه فاقد پایگاه توانمند خبری برای الگو برداری مدیران سایت و بلاگ نویسان استان است.

- نگاه متولیان استان به وبلاگ نویسان یا توهمی است و یا تردیدی ؟؟ یا توهم توطئه واختلاف افکنی از آنان دارند و یا در صداقت گفته ها و اخبار بیان شده شک دارند.

- گزارش هایی که به موضوعی مهم اجتماعی بپردازد وآن را در حد امکان تحلیل نماید ، در وبلاگ ها و سایت های استان وجود ندارد.

- بیشتر وبلاگ نویسان گرمانشاهی از طیف اصولگرایان هستند ، اگر چه هماهنگی فکری بین آنان نیست ولی هماهنگی خبر رسانی و حمایت یکسان ،از عملکرد دولت دارند .

- بجز حزب توسعه ، اصلاح طلبان و اصولگرایان استان ، فاقد پایگاه اطلاع رسانی هستند.

- وبلاگ هاو وسایت ها اصلاح طلبان استان، شخصی هستند با مدیریت اشخاص به بیان گزارش و خبر می پردازد به همین لحاظ نه هماهنگی فکری دارند ونه هماهنگی لازم ارائه مطلب و حمایت از هم .

- شهرستان های صحنه و بیستون و قصر شیرین و دالاهو و روانسر وبلاگ نویس کمتری دارند.( قصرنیوز با نام قصر شیرین اخبار کرمانشاه را پوشش می دهد.)

- فارغ از گرایشات سیاسی ، هیج هماهنگی وهمکاری ، بین وبلاگ نویسان کرمانشاهی وجود ندارد.

- بجز چند مورد بیشتر وبلاگ نویسان کرمانشاهی، به خاطر مصون ماندن و محروم نشدن از امکانات اجتماعی به صورت نامشخص و با نام مستعار فعالیت دارند، البته این موضوع، نشانه عدم امنیت شخصی افراد در جامعه است و موجب وهن مدیرانی استان است .

- احساس گرایی بر عقل گرایی در بعضی از وبلاگ نویسان غلبه دارد.

- حضور وبلاگ نویسان کرمانشاهی در کلوب ها و گروه های مجازی به صورت فردی و بدون هماهنگی است ، به همین خاطر عرضه موضوعات استان کرمانشاه در انجمن ها وکلوب ها بیشتر از طرف جوانان اهل سلیقه است.

- در بعضی از استان ها کانون وبلاگ نویسان تشکیل شده است در کرمانشاه این نقص وجود دارد ومرکزی برای برآورد تعداد وبلاگ نویسان و موضوعات عرضه شده وجود ندارد.

- بجز وبلاگ آفتاب کرمانشاه که از طرف یکی از خانم های کرمانشاهی مدیریت می شد و فعلاً هم تعطیل است بقیه وبلاگ ها استان با مدیریت آقایان اداره می شوند.

- قالب وبلاگ ها وسایت های استان قالب ابتدایی است و توان جذب و جلب کاربران را ندارند.

- چون وبلاگ نویسان کرمانشاهی حرفه ای و روزنامه نگار نیستند ( بجز چند مورد) به همین خاطر نگرش ژورنالیستی در ارائه مطالب وجود ندارد.

- بیشتر وبلاگ نویسان کرمانشاه خبر رسان و خبر نویس هستند وبه همین دلیل کمتر به موضوعات دیگر از جمله تحلیل ،ادبیان ، روان شناسی و... پرداحته می شود.

- اکثر وبلاگ نویسان ، فصلی و مقطعی و دیر به دیر به وبلاگ خود می پردازند.

نمی دانم تا به حال به شیوه وبلاگ نویسی و اصولا بر وبلاگ نویسان کرمانشاهی نقدی نوشته شده است یا خیر ؟ امیدواریم این مطالب ، مقدمه و شروع اقدام لازم برای رشد و توسعه وبلاگ نویسی در کرمانشاه، با سلیقه مختلف سیاسی ، اجتماعی فرهنگی باشد.

۱ نظر:

  1. باسلام ودرودوبلاگ شمارالینک نمودیم لطفاشماهم ماراپذیراباشید


    اسلام آبادپستhttp://islamabadpost.blogfa.com/

    پاسخحذف