ریــزش و رویــش

بـه بـهـانــه

ریــزش و رویــش

نباید دایره دوستداران وگفتمات انقلاب اسلامی محدود شود؟

انتخابات 22 خرداد 88 عبرت ها و آموزه های بسیاری دارد که به مرور زمان ، زوایای مختلف آن خود را نشان می دهد . امروز که دوران التهاب اعتراضات است ؛ عوارض اقدامات و حوادث خرداد 88، کمترنمایان است.

ازجمله این عوارض ، محدود کردن یاران انقلاب اسلامی به افراد محدود و با گفتمان یکسان و مشخص است . اگر هر روز، تعداد و گروهی از یاران امام (ره)را به بهانه های مختلف، از قطار انقلاب کنار گذاشته شوند ، آیا در آینده ،انقلاب و رهبری هم ،تنها نمی مانند ؟ ممکن است گفته شود که هر انقلابی در طی دروان تکامل خود ریزش هایی خواهد داشت و این طبیعت انقلاب است که گروهی پیاده و کنار گذاشته شوند ودر مقابل طبیعت هرانقلابی رویش نیروهای جدید است ؛ رویش افراد جدید ،خلاء رهبری و حمایتی کنارگذاشته شدگان را جبران خواهندکرد. اما تمام حقیقتِ ریزش و رویش نیروهای انقلابی، بیان وقبول این ادعای ناقص نیست ، اغراض وسلیقه ها و اهداف سیاسی وحزبی، در ریزش ها و رویش ها دخالت دارد ، در این صورت ، انحصاری کردن انقلاب به یک گفتمان ، عامل ریزش و رویش ها خواهد بود.

در آینده مشخص خواهد شد آنان که توانایی تصمیم گیری توسعه وحدت ملی را دارند چگونه دست همکاری ،با دیگر توانمندان جامعه ،خواهندفشرد؟ نمی توان ادعای وحدت کرد و تفرقه افکنانه ، عمل و رفتار کرد. انقلاب اسلامی جان و روح همه ایرانیان است و نمی توان آن را در انحصار گروه خاصی قرار داد. بعداز انتخابات خرداد88 ؛ بهانه و زمزمه کنار گذاشته شدن تعدادی از یاران امام و رهبری دیده می شود، آستانه تحمل و گستردگی نفوذ انقلاب اسلامی ، حضور همه ایرانیان است ، وحدت و اتحاد با فرض وجود اختلاف، موضوعیت پیدا می کند وگرنه در جامعه یکدست ، ادعای اتحاد ویکدلی ،بی معنی است.

رفتار و عملکردجناح پیروز و حاکم ؛ می تواند عامل تشدید اختلاف و دودستگی و یا وحدت و اتحاد ملی باشد، آیا با ترزیق روحیه بی اعتمادی در جناح رقیب می توان با او دست دوستی داد؟ آیا با تهمت ثابت نشده می توان دیگران را آلوده و خود را پاک معرفی کرد؟ گفتمان انقلاب اسلامی ؛ گفتمانی تنگ نظرانه و محدود و بی تحمل ویکدست نیست! همانطور که دین اسلام مخاطبینی متنوع و عمومی دارد انقلاب هم ، مخاطبین متنوع دارد .هنر مدیریت ،ایجادهماهنگی در این تنوع سلایق است.

۲ نظر:

  1. اسلام آبادپست:باسلام ودرودجهت اطلاع لینک اسلام آبادپست درلینکهای وبلاگ ارزشمندتقریرات ثبت نشده است

    پاسخحذف
  2. با سلام وعرض ادب
    ای کاش کمترین اطلاعی از وضعیت سیاسی شهرمان داشتم اما متاسفانه به علت اینکه به مرزبندی های قومی وجغرافیایی هیچ اعتقادی ندارم و اینکه هیچ فعالیتی در شهرم نداشته ام نمیتوانم چندان کمکی بکنم، اما میتوانم بگویم که کار ژورنالیستی در شرایط حاضر میتواند دو شیوه متفاوت داشته باشد اول انتقاد به صورت معتدل و کجدار ومریض که همچون دهه های پیش میتوان به نقد ارام اما موثر مراجع قدرت پرداخت که مطمئنا تاثیر مفیدی را در جامعه از لحاظ اطلاع رسانی و اگاهی دادن خواهد داشت،هر چند که مسئله اصلی جامعه ما اکنون دیگر اگاهی نیست زیرا این حرکت را قشر بیدار واگاه جامعه به راه انداختندو همچنان اداره میکنند
    روش دیگر اینکه بی هراس از بگیر وببند ها تا حد ممکن به افشا گری و نقد مبتنی بر حقیقت و نه بسته به شرایط پرداخت،به طبع این کار هزینه های زیادی در پی خواهد داشت اما تاثیر ان در جامعه شاید در بعضی شرایط بیشتر باشد، به هرحال در این چند ماه مملکت وارد شرایط جدیدی شده که به نظر برگشت پذیر نمیاید، شما که دارای اعتقادات مذهبی هستید تبعا میتوانید شرایط حاضر را با استفاده از دانسته های خود وواکنشهای بزرگان زنده ی مذهب حاضر که با مردم همسو شده اند به نقد مذهبی و به چالش کشیدن مشروعیت سیستم بپردازید البته این میماند به اینکه چقدر با مخالفت به جای انتقاد موافق هستید.
    خلاصه اینکه انتقاد از درون با هزینه کمتر یا مخالفت از بیرون با هزینه مضاغف، هرچند که در این چند ماه اخیر پرنده اگر پر بزند پرش را میزنند چه خانگی باشد چه غریبه

    پاسخحذف